بررسی انواع استوریج hp

بررسی انواع استوریج HPE

مقالات
بدون دیدگاه

زندگی در عصر اطلاعات یا به عبارت دیگر « عصر انفجار اطلاعات»، یک نکته واضح و مشخص را بیان می‌کند و آن هم این که این حجم بالای اطلاعات، نیاز به تجهیزاتی برای ذخیره‌سازی دارند.

استوریج یا ذخیره‌ساز، عنوانی است که به تمامی تجهیزات ذخیره‌سازی می‌دهند. با این نگاه، تمام فلاپی‌های قدیمی، CD‌ها،  DVDها، درایوهای فلش، هارد دیسک‌ها و سرورهای ذخیره‌ساز ابری، یک استوریج هستند. در این مقاله به بررسی انواع استوریج HP می پردازیم. با ما همراه باشید.

استوریج عادی و استوریج شبکه

“استوریج شبکه” عنوانی است که برای تفکیک استوریج‌های عادی از استوریج‌های تحت شبکه استفاده می‌شود.  اگرچه کارکرد ذاتی همه آنها ذخیره‌سازی است؛ اما این تفکیک نامگذاری هم درست است.

استوریج شبکه شرایطی را فراهم می‌کند که کاربران در مقیاسی وسیع‌تر و سریعتر درون یک شبکه به اطلاعات ذخیره شده در یک سرور یا استوریج دسترسی داشته باشند. 

استوریج شبکه، انواع گوناگونی دارد و به سه رده اصلی تقسیم می‌شود:

    Direct Attached Storage (DAS) یا ذخیره سازی پیوست مستقیم

    Network Attached Storage (NAS) یا ذخیره سازی متصل به شبکه

    Storage Area Network (SAN) یا شبکه ذخیره سازی منطقه‌ای

Direct Attached Storage (DAS)

DAS قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین نوع دسترسی اطلاعات در بستر شبکه است و کاربران بدون نیاز به شیوه خاصی می‌توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی ساخت سخت افزار، حجم این استوریج‌ها ارتقا پیدا کرده است.

Network Attached Storage (NAS)

در این حالت دسترسی اطلاعات، کاربران بایستی ابتدا IP بگیرند تا بعد از آن بتوانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند. یعنی در این حالت، کاربران باید حتماً عضو شبکه باشند.

در حالت دسترسی اطلاعات  NAS، امنیت دسترسی به اطلاعات بالاتر می‌رود. این شیوه ذخیره سازی، از لحاظ حجم سخت افزاری قابلیت وسعت‌پذیری دارد.

Storage Area Network (SAN)

SAN در واقع مجموعه‌ای از تجهیزات استوریج در شبکه بوده که به هم متصل هستند و یک نقطه دسترسی برای اطلاعات را برای کاربران فراهم می‌کنند.

San Storage چیست؟

San یا Storage Area Network یک زیرساخت شبکه اختصاصی پر سرعت است که سرورها و سیستم‌های ذخیره‌سازی را به هم متصل می‌کند و امکان ارتباط و اشتراک منابع ذخیره‌سازی را برای آن‌ها فراهم می‌سازد. در واقع این محصول یک راه حل ذخیره‌سازی متمرکز یکپارچه ارائه می‌دهد و معمولا از کانال‌هایی مثل FC یا ISCSI برای انتقال داده‌ها بین سرورها و دستگاه‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌کند. Fiber Channel یک فناوری شبکه با کارایی بالا و تاخیر کم است که به طور خاص برای اتصال ذخیره‌سازی طراحی شده است و ارتباطات داده قابل اعتماد و ایمن را ارائه می‌دهد. از سوی دیگر ISCSI امکان اتصال ذخیره‌سازی بر روی شبکه‌های اترنت استاندارد را فراهم می‌کند و راه‌حل‌های San مقرون به صرفه و انعطاف پذیری را ارائه می‌دهد.

سن استوریج HPE

SAN مخفف کلمات انگلیسی Storage Area Network است که به معنی شبکه ذخیره‌ساز محلی است. سن استوریج HPE در واقع حجم زیادی از اطلاعات را در شبکه داخلی برای کاربران فراهم می‌آورد.

استوریج‌های این شرکت به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و بهره بردن از تکنولوژی مدرن، در ایران و جهان با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

بررسی استوریج  HPE

انواع استوریج HPE

شرکت اچ پی ای طیف گسترده‌ای از ذخیره‌سازها را به تناسب برای کسب‌و‌کارهای مختلف ارائه می‌دهد. اگر قصد خرید استوریج HP را دارید، قبل از هر اقدامی، ابتدا موارد لازم و قابل ارتقاء کسب و کار و شرکت متبوع خودتان را نیازسنجی کنید و سپس با متخصصان این حوزه مشورت کنید. 

در ذیل برخی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی که هنگام تهیه استوریج‌های اچ پی باید در نظر بگیرید، آورده شده است:

  1. ظرفیت: بررسی کنید که چه مقدار فضای ذخیره‌سازی برای شرکت شما مناسب است. علی‌القاعده استوریج‌هایی که توانایی پشتیبانی از ظرفیت‌های ذخیره‌سازی چند صدترابایتی را دارند به شما اجازه می‌دهند که به شکل دقیق‌تری به سازمان‌دهی اطلاعات خود بپردازید. بر همین اساس، استوریج نه تنها باید توانایی پشتیبانی از ظرفیت‌های بالا را داشته باشد، بلکه بایستی خشاب‌‌های کافی برای نصب دیسک‌های جدید را در اختیار شما قرار دهد.
  2. نوع اتصال: انتخاب روش اتصال مناسب برای اتصال استوریج به سرور، اهمیت فراوانی دارد. در حال حاضر، اکثر استوریج‌های اچ پی دارای رابط‌های SAS، SATA، iSCSI و Fibre Channel هستند که نه تنها اجازه می‌دهند استوریج را به شکل مستقیم به سرور وصل کنید، بلکه امکان اتصال استوریج به شبکه منطقه ذخیره‌سازی را نیز فراهم می‌کنند.
  3. نوع دیسک‌ها: یکی از نکات مهم هنگام خرید استوریج، نوع رسانه‌های ذخیره‌سازی است که استوریج از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. معمولاً استوریج‌های اچ‌پی از رسانه‌های ذخیره‌سازی هارد دیسک و حافظه حالت جامد (SSD) پشتیبانی می‌کنند؛ اگرچه برخی از مدل‌‌ها نیز به صورت تمام فلش هستند و تنها از حافظه‌های حالت جامد پشتیبانی می‌کنند که بالاترین سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را ارائه می‌دهند. بدیهی است این مدل استوریج‌ها قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر دارند. نکته مهم دیگر هنگام خرید دیسک‌ها، رابط و سرعت دیسک است. رابط‌های SAS سرعت بیشتری نسبت به SATA دارند و در شرایطی که SATA سرعت 6 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند، در مقابل SAS سرعت 12 گیگابیت بر ثانیه دارد.

هنگام خرید هارد دیسک‌ها به این نکته دقت داشته باشید که هارد دیسک‌های با دور چرخش مناسب را خریداری کنید. اگر هارد دیسک‌هایی با دور چرخش (RPM) پایین را خریداری کنید، به ظرفیت ذخیره‌سازی بالایی دسترسی دارید؛ امّا در مقابل، سرعت دسترسی به اطلاعات کم خواهد بود. همچنین، اگر از هارد دیسک‌های با سرعت بالا مثل 15RPM را خریداری کنید، به ظرفیت ذخیره‌سازی کمتری دسترسی دارید، اما در مقابل، فرآیند خواندن و نوشتن اطلاعات روی دیسک بیشتر می‌شود. به همین خاطر است که می‌گوییم هارد دیسک‌هایی خریداری کنید که سرعت مناسبی دارند.

  1. قابلیت ارتقا: بررسی کنید که آیا استوریج امکان ارتقا به ظرفیت‌های بیشتر را دارد و آیا این ظرفیت را دارد که بشود برخی از ویژگی‌های سخت‌افزاری آن ‌را متناسب با افزایش حجم کاری افزایش داد یا نه؟
  2. امنیت: استوریج‌ها باید قابلیت‌هایی مثل رمزنگاری داده‌ها، کنترل دسترسی و محدودیت‌های دسترسی کاربران را در اختیار شما قرار دهند. به همین خاطر، هنگام خرید بررسی کنید که کدامیک از استوریج‌های اچ‌پی بالاترین سطح از امنیت را در اختیارتان قرار می‌دهد.

استوریج‌های پرطرفدار HPE

استوریج‌های پرطرفدار HPE

در میان ذخیره‌سازهای سری MSA برند HPE دو مدل استوریج HP 2062 و 60HP 20 بسیار پرفروش و پرطرفدار‌تر از دیگر مدل‌ها هستند. برای خرید هر کدام از آن‌ها توجه داشته باشید که این دو مدل استوریج در دو نوع LFF و SFF عرضه شده‌اند که در موقع انتخاب کانفیگ باید به آن دقت کرد.

استوریج HPE MSA 2060 بعد از مدل MSA 2050 بصورت بهینه‌تر در سرعت و قدرت ذخیره‌سازی و امنیت اطلاعات طراحی و عرضه گردید. منظور از بهینه‌تر شدن، سازگاری بالاتر با SSD های موجود در بازار و هاردهای تجاری SAS است. HPE مدعی است که استوریج 2060 قادر است تا 395000 ورودی و خروجی اطلاعات در یک ثانیه داشته باشد و عملکرد آن  80 درصد سریعتر از نسل قبل است. 

اما  استوریج 2062 دارای دو هارد MSA SSD با ظرفیت 1.92 بوده که در کنار آن لایسنس HPE Storage قرار دارد. 

HPE MSA 2062 ذخیره‌سازی مقرون‌به‌صرفه است که برای سازمان‌های کوچک و متوسط طراحی شده. این دستگاه با وجود قیمت خوب، از ویژگی‌های سادگی، انعطاف‌پذیری و سایر ویژگی‌های پیشرفته برخوردار است که این محصول را با نسل‌های قبلی خود متفاوت کرده است. بطور کلی، HPE MSA 2062 يك راه حل مناسب برای سرويس دهی به كاربران حقوقى و كسب و كارهاست.

این سرور در فرم فاکتور رکمونت 2U ، داخل رک جای می‌گیرد و همانطور که پیشتر هم گفتیم، بر حسب نیاز در دو نوع شاسی LFF و SFF قابل تهیه است. استوریج‌های HPE به طور خاص برای ذخیره و امن‌سازی اطلاعات سازمان و شرکت‌ها استفاده می‌شود و مهمترین قطعات در آن، هاردها، ریدکنترلر و کارت شبکه است که بر اساس نیاز کسب و کار توسط مدیر آی تی و یا پیشنهاد نت پرداز، تعیین می‌شوند. 

قیمت استوریج HPE

شرکت تولید کننده، مدل محصول، ظرفیت، کارایی و ویژگی‌های خاص هر محصول، از عواملی هستند که در تفاوت قیمت‌ آن اثر گذار است. 

همچنین با توجه به نوسانات قیمت ارز، ممکن است قیمت فروش محصولات متغیر باشد؛ پس هر وقت قصد خرید این محصول را دارید، ضمن تماس با مشاوران شرکت نت پرداز جهت انتخاب کالای مناسب و مقرون به صرفه؛ می‌توانید از قیمت روز محصول هم مطلع شوید. 

و امّا نکته مهم برای خرید استوریج، گارانتی و وارانتی آن محصول است. هیچ وقت این نکته را دست کم نگیرید و در آن دقت و وسواس به خرج دهید. همیشه میزان اعتبار و اصلی بودن گارانتی را بررسی کنید. یکی از برتری‌های شرکت نت پرداز این است که گارانتی‌های اصل خودِ شرکت تولید کننده را به خریداران ارائه می‌کند؛ چون اطمینان خاطر مشتری برای ما ارزشمند است.

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید