سرورهای نسل جدید

سرورهای نسل جدید

مقالات
بدون دیدگاه

بسیاری از افراد در زمان خرید سرویس های میزبانی به سرور ها توجه بسیاری دارند که مدل های مختلفی از آن در بازار وجود دارد همین تنوع می تواند موجبات سردرگمی افراد را به وجود بیاورد. سرور چیست و به چه معنایی است؟ در زبان پارسی سرور به معنی سرویس دهنده است.

سرور به چه معنا است؟ در جواب به این سوال باید گفت که کامپیوتری قدرتمند است که کاربران بتوانند در زمان های مختلف با کمک آن برای نیازهای خود پاسخی مثبت دریافت کنند. سرورها برای اولین بار از سال 1981 به ثبت رسیده اند و هم اکنون توانسته اند نقش اساسی ایفا کنند.

اگر بخواهیم تعریفی علمی تر از سرور داشته باشیم بهتر است که بدانید سرور یک مفهوم در دنیای کامپیوتر است که برای آن تعاریف مختلفی وجود دارد که از جامع ترین آن ها می توان گفت که سرور به سیستم هایی گفته می شود که وظیفه ارائه خدمات به دیگر سیستم ها را بر عهده دارند و سیستم هایی که خدمات مورد نظر را از سرور ها دریافت می کنند به عنوان گیرنده یا کلاینت شناخته می شوند.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که تمایل دارید اطلاعات خود را در ارتباط با سرورها افزایش دهید و همچنین سرورهای نسل جدید را بهتر بشناسید این مقاله را از دست ندهید.

 

بیشتر بخوانید : بررسی روش های خرید انواع سرور

اطلاعاتی در ارتباط با سرورهای نسل جدید

کامپیوترهای خانگی که به سیستم های دیگر متصل هستند و خدمات مفیدی را دریافت می کنند نوعی سرور به حساب می آیند و عمده تفاوت سرورها با کامپیوترهای خانگی را می توان اتصال آن به سایر شبکه و ارائه خدمات به یگر سیستم ها است که این کار از طریق تنظیماتی انجام می شود که برای آن تعریف شده اند برای نمونه زمانی که شما سایت های مختلفی را در مرورگر خود وارد می کنید و از خدمات ان ها استفاده می کنید به شما کلاینت می گویند و سرویسی که این خدمات را به شما ارائه می دهد سرور می نامند.

پس با این تعاریف شبکه جهانی اینترنت بر پایه میلیون ها سرور و کلاینت پایه گذاری شده است که روز به روز تعداد آن ها افزایش پیدا می کند.

انواع سرورهای نسل جدید

حال که به معنای سرور آشنا شدیم بهتر است که ‏سرورها را با توجه به مدل هایی که دارند تقسیم بندی کنیم، همان طور که در جریان هستید سرورها مدل های مختلفی دارند که آن ها را بر اساس عوامل مختلفی دسته بندی می کنند و ما در ادامه اطلاعاتی را در ارتباط با مدل های مختلف سرور در اختیار شما کاربران عزیز قرار می دهیم.

انواع سرور از نظر ارتباطی

سرور تحت شبکه

در صورتی که سرورها تنها وظیفه خدمت رسانی به سیستم های محدودی را داشته باشند به ان سرور تحت شبکه می گویند که این  سرورها تنها در یک شبکه داخلی یا خصوصی مجاز به فعالیت هستند و سیستم هایی که درون شبکه هستند با کمک سرور مدیریت می شوند و سرویس های مورد نظر خود را دریافت می کند.

سرورهای ارتباطی بیشترین کاربرد را برای ادارات و شرکت های عمومی و خصوصی دارند و در برخی مواقع در دانشگاه با کمک این سیستم استادان می توانند از این طریق با دانشجویان ارتباط برقرار کنند و خدمات مورد نظر خود را ارائه دهند.

از دیگر کاربردهای سرور ارتباطی می توان به گیم نت ها اشاره کرد که از یک سیستم به عنوان سرور استفاده می کنند.

سرورهای اینترنتی

بهتر است که بدانید نوعی دیگر سرور ارتباطی وجود دارد و کار کرد آن به این صورت است که سرورها با کمک شبکه جهانی قابلیت اتصال به دیگر سرورها را دارند که به آن سرورهای اینترنتی می گویند.

سرورهای اینترنتی، رایانه هایی بسیار قدرتمند هستند که دائما در حال فعالیت هستند و یک لحظه از انجام فعالیت خود دست نمی کشند و در همه حال در حال خدمت رسانی هستند.

لازم به ذکر است که سرورهای اینترنتی دارای مدل های مختلفی هستند و با توجه به فاکتورهای خاصی دسته بندی می شوند که از مهم ترین این فاکتورها می توان به امنیت بالای آن ها اشاره کرد.

از دیگر عوامل متمایز کننده سرورهای اینترنتی می توان به  Nameserver اشاره کرد که نام تخصصی هر سرور در فضای اینترنت است در واقع Nameserver نوعی کد ملی برای سرورها به حساب می آیند زیرا این سرورها، با کسب و کارهایی که در بستر اینترنت فعالیت می کنند مورد استفاده قرار می گیرند.

 مدل های مختلف سرور با توجه به کاربردی که دارند.

همان طور که در سطرهای بالا اشاره کردیم سرورها مدل های مختلفی دارند که هر کدام از این سرورها کاربردهای مختص به خود را دارد و امور مختلفی را انجام می دهند از مهم ترین این خدمات می توان مواردی چون خدمات ایمیل، ویدئو، میزبانی وب سایت‌ها و غیره را نام برد.

ما در ادامه به پرکاربرد ترین  سرورهای نسل جدید اشاره خواهیم کرد و اطلاعاتی را در ارتباط با کاربرد آن ها در اختیار شما کاربران عزیز قرار می دهیم.

File Server

نمونه از پر کاربرد ترین سرورهای نسل جدید به حساب می  آید که از کاربردهای آن می توان به ذخیره فایل ها اشاره کرد و اطلاعات مورد نظر را از طریق شبکه در اختیار سیستم قرار می دهند و به جرات می توان گفت از سرورهای قدیمی و پایه ای هستند که تا به امروز نیز آن ها استفاده می شود.

Game Server

همان طور که نام آن مشخص است نوعی سرور بازی به حساب می آید و تمام وقایع که امکان دارد در یک بازی گروهی رخ دهد در آن اتفاق می افتد و برای افرادی که تمایل دارند بازی ها را گروهی انجام دهند کاربرد دارند، بنابراین می توان گفت این دسته از افراد حتما برای بازی های گروهی باید به گیم سرورها متصل شوند و خود دارای دو مدل گیم سرور شبکه داخلی و گیم سرور اینترنتی می باشند .

Database Server

سرور دیتا بیس به سروری گفته می شود که کلاینت ها و سیستم های تحت شبکه به وفور از آن استفاده می شود لازم به ذکر است که تمامی اطلاعات در سرور پایگاه ذخیره و پردازش می شوند.

Application Server

نوع خاصی از سرورهای دینا بیس است و از عمده ترین تفاوت های آن می توان به این مورد اشاره کرد که نرم افزارهایی که از کلاینت استفاده می کنند درون سرور نصب شده اند.

Web Server

از سرورهای وب جهت میزبانی وب استفاده می کنند و سرورهایی که به این منظور آماده خدمت رسانی هستند داده هایی که درون یک سایت وجود دارند را ذخیره و به مرورگر وب کاربران ارسال می کنند.

Mail Server

همان طور که از نام این سرورها مشخص است هدف از ایجاد این سرورها ارسال ایمیل به کاربران است و جهت مدیریت امور مربوط به ایمیل از این سروراستفاده می شود.

Proxy Server

از پروکسی سرور به عنوان رابط میان سرور اصلی و کلاینت ها اسفاده می شود و عملکردی کملا مشابه با vpn شخصی دارند و نحوه کار آن ها این گونه است که بعد از بررسی اطلاعات توسط سرور این داده ها به سرور اصلی منتقل می شود.

Audio/Video Server

امکان تولید محتواهای چند رسانه ای را برای وب سایت ها فراهم می کنند و این امکان را برای کاربران به وجود می آورند که محتوا های چند رسانه ای را پخش یا دانلود کنند.

 

 

انواع سرورهای نسل جدید hp

سرورهای اچ پی در زمره قوی ترین سرورهای موجود در جهان به حساب می آید که مدل های مختلفی از سرورهای این برند به بازار عرضه شده است که در بازارهای داخلی مدل های مختلفی از سرورهای نسل جدید برند hp  وجود دارد که ما در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

  •  سرورهای نسل جدی سری ‌ ProLiant DL ( رکمونت )
  •  سرورهای سری ‌ProLiant ML ( سرور ایستاده )
  • سرورهای نسل جدید سری  ProLiant Blade ( سرور تیغه ای )
  • سرورهای Synergy ( سرورهای ماژولار )
  • سرورهای HPE Edgeline
  • سرورهای HPE Superdome Flex
  • و غیره

وجود دارند که همگی ساختار و وظایف مختلفی دارند اما از بارزترین مشخصات و وضایف آن ها می توان به قدرت پردازش بالا اشاره کرد.

سرورهای نسل جدی سری ‏ProLiant DL ‏( رکمونت )‏

از جمله سرورهای نسل جدید هستند که قدرت پردازش بسیار بالایی دارند و به دلیل این که بر روی ر نصب می شوند به آن ها سرورهای رکمونت نیز می گویند، این نوع از سرورها طیف وسیعی از سرورهای نسل جدید را تشکیل می دهد که در میان آن ها می توان دو سرور DL380 و DL 560 را جز قدرتمند ترین سرورها دانست که با پردازنده های قوی و وجود اسلات رم قدرتمند توانسته است خدمات بسیاری را به کاربران ارائه دهد.

این مدل از سرورها قابلیت نصب تمامی قطعات سخت افزاری را جهت افزایش توان، امنیت و ذخیره سازی را دارند و از فناوری های روز دنیا نیز حمایت می کند.

‏سرورهای سری ‏ProLiant ML‏ ( سرور ایستاده )‏

می توان از دو پردازنده در مادر برد سرور استفاده کرد و در صورت نیاز رم و ظرفیت آن را با توجه به نیاز خود ارتقا دهید، از مهم ترین مزایای استفاده از این سرور می توان به نصب راحت نرم افزارها اشاره کرد که می تواند خدمات مختلفی را به کاربران ارائه دهد.

استفاده از سرورهای ایستاده جهت اجرای نرم افزارهای سنگین گرافیکی و پردازشی انتخاب بسیار مناسبی است و می تواند قدرت بسیار بالایی را برای کامپیوتر شخصی شما به وجود بیاورد و سازگاری بالایی با کارت های گرافیکی و تجهیزات سخت افزاری دارد و می تواند خروجی های قابل قبولی را جهت اتصال انواع نمایشگرها ارائه کند.

سرورهای نسل جدید سری  ‏ProLiant Blade‏ ( سرور تیغه ای )‏

این نوع سرورها تشابه بالایی با سرورهای  ProLiant DL دارد و از عمده ترین تفاوت آن ها می توان به نحوه قرار گیری ان ها در رک اشاره کرد که سرور تیغه ای به صورت عمودی در رک قرار میگیرد و علت آن نیز فضای بسیار کمی است که اشغال می کند و همین امر کمک می کند که سرورهای بیشتری با تجهیزات مختلفی بتوان استفاده کرد.

مجازی‌سازی، هوش مصنوعی، پردازش‌های ابری و سایر تجهیزات شبکه

سرورهای ماژولار از جمنله سرورهای نسل جدید به حساب می آید که فناوری های بسیاری چون مجازی‌سازی، هوش مصنوعی، پردازش‌های ابری و دیگر تجهیزات شبکه استفاده شده است و ساختاری پیشرفته و قوی دارد و به راحتی می تواند قسمت های سخت افزاری را به درستی مدیریت کرد.

در میان سرورهای برند hp می توان گفت که سرور ماژولار جز برترین و بهترین سرورها قرار گرفته است.

 تفاوت کامپیوترهای شخصی با سرورهای نسل جدید

سرورهای نسل جدید همچون کامپیوترهای شخصی در ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی و به بازار عرضه شده اند اما بهتر است که بدانید این محصولات الکترونیکی نیز با هم دیگر تفاوت هایی دارند که ما در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

سخت افزارهایی که برای سرورها استفاده می شود با سیستم های خانگی متفاوت هستند.

سرورها در طول شبانه روز به صورت دائم روشن هستند این در حالی است که در کامپیوترهای شخصی این امر می تواند با توجه به نیازکاربر اتفاق بیفتد.

سرورهای نسل جدید برای انجام فعالیت خود به هیچ گونه ابزار کنترلی از جمله، موس، کیبورد و غیره نیاز ندارند این در حالی است که در سیستم های خانگی برای کار کردن باید از ابزار کنترلی چون موس استفاده کرد.

برای آن که امنیت در سرورهای نسل جدید حفظ شود آن ها را در محل هایی به نام دیتا سنتر نگهداری می کنند.

سرورهای نسل جدید در محفظه های مخصوصی به نام رک نگهداری می شوند که مجموعه ای این رک ها در یک قفسه به نام کیج قرار می گیرد.

همان طور که اشاره کردیم برای آن که امنیت سرورها حفظ شود باید ان ها را در محلی به نام دیتا سنتر نگهداری کرد که برای این محل ها متخصصانی جهت مدیریت سرورها وجود دارند که می توانند هر گونه مشکلی که در ارتباط با سرورهای نسل جدید وجود دارند را برطرف نمایند.

از چه سیستم عاملی در سرورهای نسل جدید استفاده می شود؟

برای سرورهای نسل جدید نرم افزارهای متفاوتی استفاده می شود که مدل این نرم افزارها یا سیستم های عامل که بر روی سرور نصب شده اند به اهداف و نیاز مدیران و کسب و کارها بستگی دارد و ما در ادامه به رایج ترین سیستم عامل که در سرورهای نسل جدید استفاده می شود اشاره خواهیم کرد:

  • سیستم عامل لینوکس
  • این نوع از سیستم عامل قابلیت نصب بر روی مدل های مختلف سرور نسل جدید را دارد.
  • سیستم عامل ویندوز
  • تمامی وژن های ویندوز، از سرورهای نسل جدید حمایت می کنند.
  • نرم افزارهای مجازی ساز
  • این نوع نرم افزار تنها بر روی مدل های خاصی از سرورهای نسل جدید نصب می شوند.

نکات مهم در زمان خرید سرورهای نسل جدید

حال که با مدل های مختلف سرور نسل جدید آشنا شدیم بهتر است در زمان خرید به نکات بسیاری توجه داشته باشید که از خرید خود نهایت رضایت را داشته باشید:

منابع سرور

سرورهای نسل جدید دارای منابعی چون منابع سخت افزاری و پهنای باند می باشد که بر روی سرورهای خریداری شده متصل می شوند و از اولین گام های خرید سرور توجه به نیاز خود است و با توجه به آن بهتر است که سروری متناسب را انتخاب نمایید و در صورتی که در این باره اطلاعات کافی نداشتید بهتر است از سرورهای ابری استفاده کنید که به شما اجازه می دهد تا در حین استفاده از سرور بتوانید منابع خود را با توجه به نیازی که دارید تغییر دهید و یا این که می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

دیتا سنتر سرورهای نسل جدید

در صورتی که از سرور به عنوان میزبانی وب سایت ها استفاده می کنید و مراجعه کنندگان شما داخلی هستند بهتر است از سرورهای ایرانی استفاده نمایید زیرا این سرورها در صورتی که با محدودیت اتصال با اینترنت جهانی مواجه شوید سرور شما همچنان فعال می ماند  و در صورتی از سرورهایی جهت رفع محدودیت های بین المللی استفاده می کنید بهتراست سرور خارجی باشد.

مدل های مختلف سرورهای نسل جدید با توجه به توزیع منابع

سرورها مدل های مختلفی دارد و شما در زمان انتخاب این سرورها بهتر است که به نیاز خود توجه داشته باشید بنابراین انتخاب سرور متناسب با نیاز شما از مهم ترین نکاتی است که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید.

سیستم عامل سرور های نسل جدید

از محبوب ترین سیستم های عامل که برای سرور های نسل جدید استفاده می شود می توان به دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز اشاره کرد که از امنیت بیشتری برخوردار است و در صورتی که نیز به سیستم عامل ویندوز دسترسی نداشتید بهتر است که سرور لینوکس را انتخاب نمایید.

کنترل پنل سرورهای نسل جدید

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که از سرور لینوکس استفاده می کنید اما اطلاعات لازم را در ارتباط با دستورهای خط فرمانی این نوع سرور ندارید بهتر است سروری را انتخاب کنید که بر روی آن کنترل پنل نصب شده باشد زیرا در کنترل پنل ها ابزارهایی نصب شده است که می تواند آن را کنترل نماید اما اگر برای مدیریت سرور خود به ابزار خاصی نیاز دارید بهتر است کنترل پنلی را انتخاب کنید که به بهتری شکل ممکن نیاز شما را برطرف نماید.

 

 

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم مطالعه نمائید ؛

 

سخن پایانی

بسیاری از افرادی که به تازگی سایت های خود را راه اندازی کرده اند به سرورهای نسل جدید نیاز دارند، شما کاربران عزیز که در ارتباط با سرورهای نسل جدید به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توانید با مشاوران ما ارتباط برقرار کنید.

 

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید