تفاوت بریج و روتر چیست؟

اگر در حال مطالعه این مطلب هستید؛ احتمالاً به مباحث حوزه IT علاقه‌مند هستید و شاید هم در این حوزه فعال باشید. به هرحال اصطلاحاتی مثل بریج، روتر و… حتماً به گوشتان خورده و احتمالاً اطلاعات نسبی در این خصوص داشته باشید. اگرچه با گسترش فعالیت‌های اینترنتی و کاربرد فراوان آن، احتمالاً در خانه و محل کار شما یک روتر وجود داشته باشد؛ امّا خوب است که اطلاعات تخصصی بیشتری نسبت به نحوه کارکرد این دستگاه‌ها داشته باشیم.

روتر و بریج، دو دستگاه مختلف هستند که هردو در شبکه کاربرد دارند؛ هرچند که کاربرد آن‌ها متفاوت از یکدیگر است. در حقیقت باید گفت که تفاوتِ روتر و بریج، در نوع عملکرد آن‌ها است. روتر دستگاه پیچیده‌تری نسبت به بریج است و به عنوان یک دستگاه تعیین کننده، جهت رسیدن بسته‌های داده به مقصد عمل می‌کند تا حتی‌الامکان، بهترین مسیر برای این انتقال مشخص شود. امّا بریج دستگاهی ساده است که دو یا چند شبکه را به هم متصل می‌کند و یک شبکه واحد به وجود می‌آورد.

در این مطلب تلاش داریم تا با معرفی مختصری از این دو دستگاه، تفاوت‌هایشان را برای شما تبیین کنیم. پس با ما تا پایان همراه باشید.

بریج (Bridge)

 

همان‌طور که در مقدمه هم اشاره کردیم؛ بریج یک دستگاه شبکه است که از آن برای اتصال دو یا چند شبکه به هم  استفاده می‌شود و یک شبکه واحد به وجود می‌آورد. این دستگاه‎ در لایه دیتا لینک از مدل مرجع OSI کار می‌کند و به همین سبب، دستگاه لایه 2 محسوب می‌شود. خوب است بدانید که یک بریج شبکه، تنها با آدرس‌های مک کار می‌کند و کاری با آدرس‌های آی‌پی ندارد.

شیوۀ عملکرد این دستگاه بدین صورت است که وقتی دو شبکه بریج می‌شوند و به اصطلاح «پل» تشکیل می‌دهند، این‌طور به نظر می‌رسد که آن‌ها روی یک شبکه هستند. در این شیوه هیچ‌گونه تقسیم‌بندی شبکه مبتنی بر ساب‎نت وجود ندارد؛ به همین دلیل، ترافیک منتشر شده از طریق بریج جریان پیدا می‌کند. بریج با استفاده از جدولی به نام bridge table ، بسته‎هایی که باید از طریق این بریج به آدرس مک مقصد برسد را ردگیری می‌کند. در ساختار این جدول، الگوریتم پیچیده‌ای استفاده نشده و بر اساس خودآموزی آماده می‌شود.

لازم به ذکر است که بریج‎های شبکه را می‌توان به صورت نرم‌افزاری هم ایجاد کرد. تصور کنید که کامپیوتر شما دو رابط شبکه دارد و شما قصد دارید آن‌ها را به یکدیگر بریج کنید تا کامپیوترهای هر دو طرف بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند. در چنین مواردی، شما می‌توانید از یک بریج نرم‌افزاری استفاده کنید. برقراریِ این امکان نرم افزاری توسط سیستم عامل فراهم می‌شود. برای مثال، در سیستم عامل ویندوز، شما می‌توانید دو رابط را با انتخاب گزینه bridge از منویی که بعد از راست‌کلیک روی دو رابط انتخاب شده در اختیار شما قرار می‌گیرد، به صورت نرم‌افزاری با یکدیگر بریج کنید.

 

روتر (Router)

 

به طور کلی، هر شبکه از تجهیزات و دستگاه‌های مختلفی تشکیل شده است. یکی از سخت‌افزارهای پرکاربرد در شبکه‌ها که کمتر شناخته و دیده شده‌اند، روترها هستند که برای مسیردهی به اطلاعات در بستر شبکه استفاده می‌شوند. روتر در لغت به معنی «مسیریاب» است و همچنان که پست، نامه‌ها و بسته‌های ما را به آدرس‌های مختلف ارسال می‌کند؛ روتر نیز چندین شبکه را با آدرس‌های متفاوت به هم متصل کرده و وظیفۀ آدرس‌دهی بین سیستم‌ها را بر عهده دارد. در حقیقت روتر مانند یک دستگاه توزیع‌کننده عمل می‌کند و بهترین مسیر را جهت جابجایی اطلاعات شما انتخاب می‌کند. این قطعه در شبکه‌های گسترده LAN و WAN مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوب است بدانید که اگر روتر جهت مسیریابی و اتصال دستگاه‌ها در دو شبکه محلی مورد استفاده قرار بگیرد، به آن  LAN 2 LAN گفته می‌شود و اگر روتر بین یک شبکه گسترده و یک شبکه محلی استفاده شود به آن LAN 2 WAN می‌گویند.

نکتۀ مهمی که باید در خصوص عملکرد روتر در نظر گرفته شود، این است که روتر به هرکدام از دستگاه‌های شبکه یک آدرس آی‌پی می‌دهد. روتر با این کار، از رسیدن بسته‌ها به مقصدِ درست، اطمینان حاصل کرده و نسبت به آدرس مبدأ و مقصد خود، در هنگام تبادل داده‌ها آگاهی پیدا می‌کند.

با وجود این‌که روتر یک قطعه سخت‌افزاری محسوب می‌شود؛ امّا همانند بریج، می‌توان با استفاده از نرم‌افزارهای خاصی، به کارکرد آن دست پیدا کرد و از آن بهره برد. شایان ذکر است که روترهای سخت‌افزاری، از نظر بالا بودن توان و نسبت پایداری‌شان، نسبت به روترهای نرم‌افزاری، برتری دارند.

همچنین روترها در لایه سوم مدل OSI یعنی لایه Network کار می‌کنند.

از برترین روترهای موجود در بازار، می‌توان به روتر Cisco اشاره کرد. همانطور که می‌دانید، شرکت سیسکو از بهترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های جهان در حوزه طراحی و تولید سیستم‌ها و تجهیزات شبکه و مخابرات است که عنوان معروف‌ترین و با کیفیت‌ترین روترهای بازار را در اختیار دارد. شرکت سیسکو به خاطر تنوع بالایی که در کاربری روترهای خود دارد، با اقبال زیادی از سوی مشتریان مواجه شده و اغلب برای نقاط اصلی و حساس شبکه به خرید روتر سیسکو روی می‌آورند.

تفاوت بریج و روتر

 

اگرچه بریج و روتر، هر دو از اجزای تشکيل دهندۀ شبکه به شمار می‌آیند و هر دو برای اتصال دو شبکه متفاوت با هم کاربرد دارند؛ امّا در برخی موارد مثل چگونگی ارسال بسته‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. در ذیل، تفاوت‌های اصلی روتر و بریج را از نظر می‌گذرانیم:

 

  1. در معرفی بریج، اشاره کردیم که بریج یک دستگاه لایه 2 محسوب می‌شود و در لايه دیتا لینک کار می‌کند، در صورتی‌که روتر یک دستگاه لایه 3 است و در لايه شبکه کار می‌کند.
  2. کاربرد اصلی روتر این است که بهترین مسیر را برای ارسال یک بسته داده به مقصد انتخاب می‌کند؛ اما کارکرد بریج، اتصال دو یا چند شبکه به یکدیگر است.
  3. همان‌طور که گفتیم، بریج از آدرس‌های مک برای تصمیم‌گیری در مورد این که بسته‎ها از کدام رابط باید عبور کنند، استفاده می‌کند؛ امّا روتر بر پایه آدرس‌های آی‌پی مسیریابی خود را انجام می‌دهد.
  4. بر خلاف بریج که بر اساس الگوريتم‎های ساده خودآموخته کار می‌کند؛ روترها هوشمندی بیشتری دارند و  بر اساس یکسری الگوريتم‎های پیچیده به نام الگوريتم‎های مسیریابی کار می‌کنند.
  5. با توجه به این‌نکته که روتر در مقایسه با بریج، به توان پردازش و منابع بیشتری نیاز دارد؛ قیمت یک روتر هم به مراتب بیشتر از قیمت یک بریج است.
  6. بر خلاف روتر، بریج امکان تقسیم‌بندی شبکه را فراهم نمی‌کند و دو شبکه متصل شده به بریج در یک دامنه انتشار یکسان قرار دارند.
  7. در بریج از پروتکلی به نام STP (Spanning Tree Protocol) برای جلوگیری از هر گونه چرخه تکرار استفاده می‌شود. اما در روتر از آنجا که با استفاده از الگوريتم‎های مسیریابی از هر نوع چرخه تکراری جلوگیری می‌شود، دیگر نیازی به چنین پروتکلی نیست.
امتیاز دهید
این روزها با وابستگی روز افزون افراد و...
این سوال، یک پاسخ ساده دارد و آن...
Cisco و Mikrotik دو برند مطرح دنیا در...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *