سرویس ذخیره‌سازی آنلاین

سرویس ذخیره‌سازی آنلاین

مقالات
بدون دیدگاه

احتمالاً حداقل یک بار تجربه کرده باشید که به واسطۀ یک اتفاق، تمام اطلاعات ذخیره شدۀ خود را از دست بدهید. اگر هم این تجربه را نداشتید، امیدواریم هیچ‌وقت این اتفاق برای شما نیفتد؛ چرا که بعضی وقت‌ها جبران آن سخت و یا غیرممکن خواهد بود؛ مخصوصاً اگر نسخه بکاپ یا پشتیبان هم نداشته باشید.

یکی از کارکردهای تکنولوژی ذخیره‌سازی ابری، دقیقاً جلوگیری از چنین اتفاقات ناگواری است. اگر تاکنون در خصوص سرویس ذخیره‌سازی آنلاین نشنیده‌اید، با ما همراه باشید تا ضمن تعریف این سرویس؛ 10 مورد از بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابریِ آنلاین را به شما معرفی کنیم. 

سرویس ذخیره‌سازی ابری آنلاین چیست؟

سرویس ذخیره‌سازی آنلاین1

پیشتر و در مطلب « بررسی انواع استوریج  HPE»، به سرورهای ذخیره‌ساز ابری اشاره کردیم.

فضای ابری، در اصل یک سرویس ارائه فضای ذخیره‌سازی به کاربران است برای این‌که قادر باشند اطلاعات خود را در بستر اینترنت ذخیره‌سازی کنند تا هم خیالشان از بابت خراب شدن حافظه و از بین رفتن اطلاعات‌شان راحت شود و هم بتوانند از هر مکانی که هستند و با گجت‌های مختلف به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند.

 

بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری آنلاین 

همانطور که پیشتر گفتیم، یکی از کارکردهای تکنولوژی ذخیره‌سازی ابری آنلاین، حفاظت از اطلاعات شما است. در این تکنولوژی شما به طور کامل می‌توانید از سلامتی داده‌های خود اطمینان داشته باشید و داده‌های تلفن‌همراه که قبلاً جزو ناامن‌ترین‌ها به شمار می‌رفتند، اکنون با تمرکز ذخیره‌سازی ابری بر روی آنها، از ایمنی و پشتیبانی مطمئنی برخوردار می شوند. 

در این مطلب 10 مورد از بهترین و شناخته‌شده‌ترین سیستم‌های ارائه کننده سرویس ذخیره‌سازی ابری آنلاین را به شما معرفی می‌کنیم؛ اگرچه شاید قبلاً از برخی از آن‌ها استفاده کرده باشید، ولی جزئیات آن را نمی‌دانستید .

 

۱. گوگل درایو  (Google Drive)

این سیستم را شاید بتوان شناخته‌شده‌ترین و بهترین نمونۀ فضای ابری دانست که توسط گوگل پشتیبانی شده و می‌توان در آن به طور همزمان به ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری اطلاعات و فایل‌ها پرداخت. 

محبوبیت سرویس ابری Google Drive به خاطر ظرفیت ذخیره‌سازی رایگان این سرویس است که امکان ذخیره‌سازی عکس‌ها، اسناد، موسیقی‌ها، ویدیوها و… را فراهم می‌کند و شما بدون نیاز به ثبت‌نام یا ساختن اکانت‌های متعدد و صرفاً از روی حساب کاربری گوگل خود می‌توانید از 5 گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی رایگان این سرویس بهره ببرید و در صورت نیاز بیشتر، با پرداخت هزینه می‌توانید ظرفیت آن را تا 100 گیگابایت افزایش دهید. از مزایای این سیستم می‌توان به سرعت بالای آپلود و راحتی کار با آن اشاره کرد.

این سیستم امکان ذخیرۀ همۀ فایل‌ها و با هر فرمتی (تصاویر، ویدیو‌ها، و …) را دارد و از هر دستگاهی مانند گوشی، تبلت یا کامپیوتر، بارگذاری فایل‌ها برای کاربر مقدور است.

از مزایای دیگر این سیستم، امکان اشتراک‌گذاری سادۀ فایل‌ها و پوشه‌ها و همگام‌سازی فایل‌ها بدون نیاز به پیوست ایمیل است.

گفتنی است که سرویس Google Drive برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، MacOS، iOS و اندروید اپلیکیشن قابل استفاده است.

سرویس ذخیره‌سازی آنلاین2

 

۲. وان درایو  (Microsoft OneDrive)

محیط این سیستم مانند اینترنت اکسپلورر است و سرعت بالایی در آپلود دارد. ذخیره‌سازی در این سیستم تا 25 گیگابایت است و می‌توان به طور همزمان در آن تا 50 مگابایت فایل ذخیره کرد. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت به این سیستم دسترسی پیدا کنید. همچنین اپلیکیشن ویندوزفون، آیفون و اندروید نیز برای آن منتشر شده و قابلیت ویرایش فایل‌های آفیس به صورت مستقیم در آن برقرار است.

از دیگر ویژگی‌های این سیستم می‌توان به امکان دسترسی آفلاین به فایل‌ها و رمزگذاری SSL روی داده‌ها اشاره کرد.

 

۳. باکس (Box)

در این سیستم متناسب با نوع ثبت نام، شما می‌توانید بین 5 تا 50 گیگابایت فایل به صورت رایگان ذخیره کنید. قابلیت مهم این سیستم، راحتی درگ و دراپ کردن فایل‌ها از روی دسکتاپ برای آپلود است. شما به راحتی و از هرکجا که هستید می‌توانید با اپلیکیشن‌های اندروید، آیفون، آیپد و بلک‌بری به فایل‌هایتان در باکس دسترسی داشته باشید. 

در این سیستم قابلیت ویرایش مستقیم فایل‌های وورد و اکسل نیز به کمک افزونه‌هایی در آن وجود دارد.

 

۴. اِی‌درایو  (ADrive)

ADrive از معدود سرویس‌های ابری است که می‌توان در آن تا 50 گیگابایت داده ذخیره‌سازی کرد. در این سیستم شما به راحتی می‌توانید با درگ و دراپ کردن فایل‌ها را آپلود کرده و با نرم‌افزار مخصوص خود سایت، فایل‌ها را ویرایش کنید. این سیستم قابلیت ذخیره‌سازی و پشتیبانی تمامی فایل‌ها از جمله موسیقی، ویدیو، عکس و… را دارد.

 

۵. آی‌کلاد (iCloud) 

این سیستم یکی از بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری آنلاین به شمار می‌رود. این سرویس برای دستگاه‌های با سیستم عامل iOS موجود است و به شما قابلیت ذخیره‌سازی تا 5 گیگابایت را به صورت رایگان می‌دهد و در صورت نیاز به افزایش فضای ذخیره‌سازی، می‌توانید با پرداخت هزینه، آن را تأمین کنید. خوب است بدانید تمام کسانی که فایلی را از فروشگاه iTunes خریداری کرده و از طریق این سیستم به اشتراک می‌گذارند، از حجم 5 گیگا‌بایتشان کسر نمی‌شود. آی‌کلاد هم قابلیت ذخیره‌سازی انواع فایل‌ها را برای شما فراهم کرده است.

این سیستم به محض ایجاد کوچک‌ترین تغییری، فایل‌ها را همگام‌سازی می‌کند و حتی در صورت عوض کردن گوشی، از اطلاعات شما بکاپ می‌گیرد.

    

۶. دراپ‌باکس  (Dropbox)

دراپ‌باکس نام آشنایی در میان سرویس‌های فضای ابری به شمار می‌رود و یکی از قدیمی‌ترین‌های این حوزه است. جالب است بدانید که استیو جابز پیش از راه‌اندازی iCloud سعی داشت دراپ‌باکس را خریداری کند که البته به توافق نرسیدند. رابط کاربری بسیار ساده، محیط مدرن و کاربر پسند، امکان ذخیره‌سازی انواع فایل و به اشتراک‌گذاری آن‌ها، قابلیت همگام‌سازی فایل‌ها از طریق یک فولدر اختصاصی در سیستم عامل دسکتاپ کاربر و پشتیبانی از همه پلتفرم‌های جدید موبایل؛ این سرویس را به یکی از برترین‌های فضای ابری مبدل ساخته است. این سیستم در ابتدا ۳ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهد که البته شما می‌توانید با دعوت از دوستان خود، این فضا را به ۱۶ گیگابایت هم برسانید. این سرویس بر خلاف وان‌درایو، گوگل درایو و آی‌کلاد شما را به یک اکوسیستم خاص سوق نمی‌دهد و مستقل از این که بیشتر از سرویس‌های کدام کمپانی استفاده می‌کنید، می‌توانید از دراپ‌باکس بهره ببرید.

از ویژگی‌های دیگر این سیستم می‌توان به بهره‌مندی از قابلیتی به نام Admin Controls اشاره کرد که مدیریت تیم را تسهیل می‌کند.

 

7.آمازون کلود درایو (Amazon Cloud Drive)

این سرویس را می‌توان بهترین سرویس ابری برای ذخیرۀ عکس‌ها دانست. سرویس ابری Amazon Cloud Drive توسط کمپانی آمازون برای تهیۀ نسخۀ پشتیبان و دسترسی آسان به اسناد، موسیقی، تصاویر و ویدیوها ارائه شده است. این سرویس، بستری امن جهت ذخیره‌سازی ابری است و به‌تازگی نیز قابلیت‌هایی مانند دسترسی آسان و سریع به فایل‌های ذخیره‌شده و آپلود انبوه تصاویر و ویدیوها به آن اضافه شده است.

لازم به ذکر است که سرویس ابری Amazon Cloud Drive با تمام امکانات خوبی که فراهم کرده، در مقایسه با سرویس ابری Google Drive گران‌تر است و فضای ذخیره‌سازی کمتری نسبت به آن ارائه می‌دهد.

 

8.اوپن درایو (OpenDrive) 

اوپن درایو یکی از بهترین سرویس‌های ابری برای آپلود فایل است. OpenDrive فضای ذخیره‌سازی ابری را با قابلیت‌های زیادی مانند مدیریت وظایف، مدیریت محتوای ابری و یادداشت‌هایی برای افراد و تیم‌ها ارائه کرده و محدودیتی در آپلود داده ندارد.

 

9.آمازون اس 3 (Amazon S3)

Amazon S3 مخفف عبارت Amazon (S)imple (S)torage (S)ervice است که امکان ذخیره‌سازی و بازیابی داده‌ها را به هر میزان و از هر جایی برای کاربران فراهم می‌سازد. این سرویس در مقایسه با سرویس ابری Amazon Cloud Drive  پیشرفته‌تر است و برای هر کسب‌و‌کار در هر اندازه‌ای و در هر حوزه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سرویس برای ذخیره داده‌های وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌های گوشی‌های مختلف، دستگاه‌های IoT (اینترنت اشیاء)، اپلیکیشن‌های سازمانی، پشتیبان‌گیری و تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ کاربرد دارد.

 

10.نودیسک (NoDisk)

سرویس ابری نودیسک امکان دسترسی به داده‌ها را هر زمان که بخواهید برای شما فراهم می‌کند. قیمت فضای ذخیره‌سازی ابری در این سرویس، با توجه به نیاز شما تعیین شده و فضای ذخیره‌سازی، متناسب با نیازهای شخصی یا سازمانی بهینه‌سازی می‌شوند. سرویس ابری نودیسک با نرم‌افزار متن‌باز minIO (مین آی او)‌ توسعه داده شده است. minIO به صورت اختصاصی برای نگه‌داری داده در مقیاس بالا و ایجاد ابر خصوصی توسعه داده شده و عملکرد ذخیره‌سازی آن مشابه Amazon S3 است.

حفاظت از اطلاعات کاربران، نگه‌داری نسخه‌های مختلف از فایل‌ها، امکان جستجو در محتوای ذخیره‌شده، ارائۀ دسترسی سریع و پشتیبانی شبانه‌روزی را می‌توان از ویژگی‌های ارزشمند این سرویس دانست.

 

در این مطلب تلاش کردیم ضمن تعریفی خلاصه از سرویس ذخیره‌سازی آنلاین، 10 نمونه از برترین سرویس‌های ارائه کننده خدمات ذخیره‌سازی و ویژگی‌های آن را برای شما توضیح دهیم. امیدواریم از این مطلب بهره برده باشید.

 

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed