مقایسه روتر میکروتیک و سیسکو

Cisco و Mikrotik دو برند مطرح دنیا در طراحی و تولید تجهیزات شبکه هستند که هر ساله محصولات جدید و متنوعی در این حوزه تولید و روانه بازار می‌کنند.

یکی از محصولات پرفروش این دو کمپانی بزرگ، انواع روتر است که بنا به نیاز و کاربری خود، مخاطبان ویژه خود را دارند. در این مطلب سعی داریم روتر میکروتیک و روتر سیسکو را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ضمن شناخت ویژگی‌های هر کدام؛ راهنمایی برای کسانی باشد که به این محصول در مجموعه خود نیاز دارند.

 

روتر میکروتیک

 

کمپانی MikroTik ، شرکتی در لاتویا است که در سال ۱۹۹۶ جهت توسعه روترها و سیستم‌های بی‌سیم ISP تأسیس شد. مهمترین محصول این شرکت، سیستم‌عامل میکروتیک روتر او اس است که با استفاده از هسته لینوکس ساخته شده‌است. سیستم‌عامل میکروتیک علاوه‌بر قابلیت نصب بر روی رایانه‌های خانگی، به صورت بسته نرم‌افزاری-سخت‌افزاری نیز ارائه شده‌است.

روترهای میکروتیک به طور کلی در دو مدل کابلی و روترهای وایرلسی تولید شده است و در حال حاضر در سری‌های جدید روتر میکروتیک دو تکنولوژی وایرلس و اتصالات اترنت به طور همزمان استفاده می‌شود. این سری از روترها CPUهای قدرتمندی دارند که موجب پردازش سریع اطلاعات شده و سرعت انتقال دیتا را افزایش می‌دهند.

علاوه‌بر این، مدل‌های دیگری نیز وجود دارند که علاوه بر تکنولوژی وایرلس، از قابلیت اتصالات اترنت نیز برخوردار است که در ساختار آن‌ها، پورت‌های USB قرار داشته و به وسیلۀ آن‌ها می‌توان تجهیزات گوناگونی را به شبکه‌ای پرسرعت وصل کرد. گفتنی است که برخی از مدل‌ها دارای چندین کانکتور ذخیره‌سازی با سرعت بالا برای استفاده از پایگاه داده Dude، کش proxy یا هر ویژگی ذخیره‌سازی پرقدرت ارائه شده است.

خوب است بدانید روترهای میکروتیک کار اکانتینگ نیز انجام می‌دهند. این روترها معمولاً مقاومت بالایی دارند؛ به نحوی که برخی از این روترها قابلیت کار در دمای 20 تا 60 درجه سانتی‌گراد را دارند. همچنین برای حصول اطمینان از عملکرد این روترها، LEDهایی روی آن تعبیه شده که سبب می‌شود کاربران بتوانند تغییرات احتمالی دما را به راحتی مشاهده کنند. برخی از این روترها نیز برای قرارگیری در داخل رک طراحی شده‌اند. همچنین بعضی مدل‌های  روتر میکروتیک دارای پورت اترنت Gigabit است.

روتر سیسکو

 

“سیسکو سیستمز” یک شرکت فناور خوشه‌ای چندملیتی آمریکایی است که در حوزه سخت‌افزار رایانه، تجهیزات شبکه، تجهیزات مخابراتی و دیگر خدمات و محصولات فناوری بالا، محصولات باکیفیتی را طراحی و تولید می‌کند. اگرچه این کمپانی، نخستین تولید کننده روتر محسوب نمی‌شود؛ امّا اولین شرکتی است که روتر چندپروتکلی تولید کرده و با حفظ روند رو به پیشرفت خود، توانسته روترهای تولید شده در این شرکت را به جدیدترین فناوری‌ها تجهیز کند و عنوان پرچمدار بهترین روترهای موجود در بازار را از آنِ خود سازد.

روتر در لغت به معنای مسیریاب است و به وسیله‌ای گفته می‌شود که مسیر و راه انتقال بسته‌های اینترنتی از مبدأ به مقصد را تعیین و مدیریت می‌کند. به زبان ساده‌تر، روتر سخت‌افزاری است که در شبکه کار می‌کند و دستگاه‌های گوناگون را با استفاده از اینترنت به هم متصل می‌سازد.

عملکرد روتر سیسکو به این صورت است که یک IP به دستگاه‌های متصل به شبکه می‌دهد تا در زمان دریافت و ارسال داده ها، آدرس مبدأ و مقصد را فراموش نکند. بدین ترتیب، بسته‌های ارسالی یا دریافتی در مسیر شبکه از دست نمی‌رود و به مقصد می‌رسند. به پروسه مسیریابی داده در شبکه های گوناگون Route کردن و به این عملکرد Routing گفته می‌شود.

 

بررسی مقایسه‌ای روترهای میکروتیک و سیسکو 

 

این که روتر سیسکو بهتر است یا روتر میکروتیک، بیش از همه بسته به نیاز و موارد خاص شبکه شما است.

شاید بررسی مقایسه‌ای میان این دو روتر، شما را در انتخاب روتر برتر و مناسب، راهنمایی کند.

 

 رابط کاربری

بعضی از کاربران ممکن است با رابط کاربری RouterOS که مربوط به روتر میکروتیک است، به مشکل برخورد کنند و برای استفاده از آن نیاز به آموزش داشته باشند.

از سوی دیگر، استفاده از رابط کاربری CLI یا CCP سیسکو هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

 

پشتیبانی

شرکت سیسکو، یک کمپانی بزرگ و معروف است که پشتیبانی گسترده‌ای از محصولات خود ارائه می‌دهد؛ به همین خاطر، پشتیبانی از محصولات میکروتیک، معمولاً نسبت به سیسکو کمتر است.

 

عملکرد

معمولاً روترهای میکروتیک عملکرد بالا و قابلیت‌های پیشرفته‌ای از خود ارائه می‌دهند.

روترهای سیسکو هم دارای قابلیت‌های پیشرفته، امنیت بالا و پشتیبانی از استانداردهای صنعتی هستند.

 

آموزش و مدارک

آموزش‌ها و مدارک معتبر سیسکو (مانند CCNA، CCNP و …) بسیار معروف و ارزشمند هستند و معمولاً میکروتیک از چنین اعتباری برخوردار نیست.

 

قیمت

به طور کلی، روترهای میکروتیک ارزان‌تر از روترهای سیسکو هستند و بیشتر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به دنبال آن هستند.

روترهای کمپانی سیسکو، به دلیل تنوع کاربری و تجربه کاربران، معمولاً مخاطب بیشتری دارند و در بازار روتر، از جذابیت فوق‌العاده‌ای بین مشتریان برخوردارند. مجموع این موارد سبب شده که روترهای سیسکو عموماً گرانتر از روترهای میکروتیک باشند.

 

خرید روتر

 

در این مطلب سعی کردیم مطالبی به صورت مختصر و مفید در اختیار شما قرار دهیم تا در انتخاب روتر مناسب شرکت و سازمان خود، به گزینه مناسبی برسید.

توجه داشته باشید که در انتخاب میان محصولات میکروتیک و سیسکو، بایستی نیاز‌، بودجه، تجربه کاربری و … را لحاظ کنید. به همین خاطر اگر نیاز شما به یک راه‌حل اقتصادی، با عملکرد بالا است، شاید روتر میکروتیک برای شما مناسب‌تر باشد. اما اگر به دنبال روتری با قابلیت‌های پیشرفته، پشتیبانی گسترده و استفاده از مدارک آموزش سیسکو هستید، روتر سیسکو را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

برای راهنمایی بیشتر و بهتر، می‌توانید با کارشناسان نت‌پرداز تماس بگیرید تا مناسب‌ترین روتر را با توجه به نیاز سازمانی شما معرفی کنند.

امتیاز دهید
این روزها با وابستگی روز افزون افراد و...
این سوال، یک پاسخ ساده دارد و آن...
Cisco و Mikrotik دو برند مطرح دنیا در...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *