انواع سوئیچ شبکه

مقالات
بدون دیدگاه

 

این روزها دیگر اینترنت بهی بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده و طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های روزمره ما به استفاده از آن بستگی دارد. حتی با وجود پیشرفت روز افزون شبکه‌های بی‌سیم اینترنت، هنوز هم بخش زیادی از کارهای روزانه ما، بدون ارتباط سیمی از طریق کابل‌های شبکه، ممکن نیست. متصل نگه داشتن تمامیِ این تجهیزات به هم، وجود پورت‌های زیادی را می‌طلبد که همان سوئیچ‌های شبکه هستند. سوئیچ شبکه این قابلیت را دارد که نقاط دسترسی تجهیزات قابل اتصال به شبکه را زیاد کند تا بتوانید همۀ گجت‌های‌ خود را به یکدیگر متصل نگه دارید. 

در این مطلب تلاش داریم تا تعریفی اجمالی از سوئیچ شبکه بیان کرده، انواع آن را توضیح داده و یک نمونه پرکاربرد از سوئیچ شبکه را بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ شبکه قطعه‌ای کوچک است که به عنوان واسطه‌ میان مودم و گجت‌ها محسوب شده، بسته به نوع و مدل، چند پورت RJ45 ارائه می‌کند و اتصال تمامی لوازم مانند کامپیوتر، سرور، پرینتر، مودم، روتر، اکسس پوینت و … را به یکدیگر امکان‌پذیر می‌سازد. سوئیچ‌های شبکه قابلیت اتصال ده‌ها دستگاه را فراهم می‌کنند و به کمک آن‌ها می‌توانید به راحتی میزان استفاده از شبکه را مدیریت کنید. همچنین این امکان برای شما فراهم است که یک ارتباط درون‌شبکه‌ای بین گجت‌ها برقرار کنید که حتی دسترسی به سرعتی بیش از اینترنت را برای انتقال اطلاعات به صورت محلی برایتان امکان‌پذیر سازد.

تفاوت هاب و سوئیچ شبکه

اگرچه شاید در ابتدا سوئیچ‌های شبکه بسیار شبیه به هاب‌های شبکه به نظر برسند؛ اما تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد. در مرحله اول هاب تنها یک کلاینت است که صرفاً گجت‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند و امکان درک آدرس‌های ورودی و خروجی را ندارد. هاب‌ها سیگنال دریافتی در هر یک از پورت‌های خود را تکثیر می‌کنند و به تمامی پورت‌های دیگر ارسال می‌کنند؛ این امر می‌تواند ترافیک و بار اضافی به وجود آورده و امنیت داده‌ها را به خطر بیاندازد.در مقابل سوئیچ‌ها با هوشمندی بیشتری ظاهر می‌شوند و می‌توانند اطلاعات دریافتی از سیستم مبدأ را تشخیص داده و فقط به سیستم مقصد ارسال کنند. این امر سبب می‌شود که هم ترافیک شبکه کاهش پیدا کند و هم امنیت آن به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

تفاوت سوئیچ شبکه و روتر

سوئیچ‌ها تنها می‌توانند انتقال دیتا از طریق یک شبکه را برای تجهیزات مختلف به وجود آورند؛ امّا روترها این قابلیت را دارند که چندین گجت را از طریق چند شبکه به یکدیگر متصل کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که روتر در نقش ایستگاهی برای برخورد تجهیزات محلی (کامپیوتر، لپ تاپ و …) به تجهیزات شبکه عمل می‌کند. 

کاربرد سوئیچ شبکه

در بالا اشاره کردیم که کاربرد سوئیچ شبکه فقط برای اتصال گجت‌ها به اینترنت نیست و قابلیتی بیش از این‌ها دارد. برای مثال می‌توانید تصور کنید که چند سیستم دارید و قصد دارید اطلاعات موجود در آن‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. شما با استفاده از سوئیچ به راحتی می‌توانید یک شبکه محلی ایجاد کرده و با بیشترین سرعت ممکن به دیتای تمام سیستم‌های متصل دسترسی داشته باشید.

انواع سوئیچ شبکه

در یک نگاه کلی، انواع مختلف سوئیچ شبکه را می‌توان در 9 دسته‌ طبقه‌بندی کرد:

    سوئیچ Fixed

    سوئیچ ماژولار – Modular Switches

    سوئیچ Stackable

    سوئیچ PoE

    سوئیچ فیبر نوری

    سوئیچ غیر مدیریتی – Unmanaged

    سوئیچ مدیریتی – Managed

    سوئیچ هوشمند یا Smart Switch

    سوئیچ لایه 3

    سوئیچ دیتاسنتر

لازم به ذکر است که 5 دسته اول، سوئیچ‌های شبکه از نظر سخت‌افزاری است و مابقی سوئیچ‌های شبکه از نظر نرم افزاری و مدیریتی محسوب می‌شود.

در ادامه به بررسی هر کدام از این سوئیچ‌ها می‌پردازیم.

1- سوئیچ fixed

سوئیچ‌های fixed به عنوان محبوب‌ترین سوئیچ‌ها در بازار شناخته می‌شوند. این نوع سوئیچ‌ها تعداد پورت ثابتی دارند و می‌توانند مثلاً 8 پورت، 16 پورت و 24 پورت و … داشته باشند.

سوئیچ‌های fixed می‌توانند هم مدیریتی باشند و هم غیرمدیریتی و برای شبکه‌‌های مختلف، از شبکه‌های خانگی گرفته تا شبکه‌های سازمانی و بزرگ به کار گرفته می‌شوند.

در سوییچ های fixed مدل‌های مختلفی از پورت‌ها به جهت سرعت و اتصال وجود دارند؛ اگرچه معمولاً دارای حداقل سرعت یک Gbps هستند و انواع اتصال شامل RJ45 یا فیبر نوری است. 

گفتنی است که اتصال چند سوییچ fixed به هم از طریق کابل شبکه مثل Cat6 یا فیبر نوری امکان‌پذیر است تا پورت trunk میان آن‌ها به وجود آید.

2- سوئیچ ماژولار

سوئیچ ماژولار، همانطور که از اسمش پیداست به سادگی و با افزوده شدن یک ماژول قابل ارتقا دادن است و به جای خرید یک سوئیچ جدید می‌توان پورت‌های بیشتری به آن‌ها اضافه کرد و کارایی بیشتری از آن‌ها توقع داشت. این سوئیچ‌ها از نوع fixed گران‌قیمت‌تر هستند و صرفاً برای شبکه‌های بزرگ و غیرخانگی کاربرد دارند. اغلب آن‌ها در لایه سوم هم کار می‌کنند و می‌توانند به عنوان روتر مورد استفاده قرار گیرند. این نوع سوئیچ‌ها دارای پاور افزونه و چندین فن خنک کننده در کیس هستند.

3- سوئیچ Stackable

سوئیچ Stackable ترکیبی از سوئیچ‌های  fixed و ماژولار است. برخی از مدل‌های سوئیچ fixed این قابلیت را دارند که با دیگر سوئیچ‌های هم مدلشان ترکیب شوند. این سوئیچ‌های fixed با کابل مخصوصی از قسمت پشت به هم وصل شده و با هم کار می‌کنند، به طوری که انگار یک سوئیچ داریم اما با تعداد پورت بیشتر. برخی از شرکت‌هایی که نمی‌خواهند هزینه زیادی بابت سوئیچ ماژولار پرداخت کنند، از سوئیچ‌های stackable استفاده می‌کنند و با توجه به نیازشان آن را توسعه می‌دهند.

4- سوئیچ poe

سوئیچ‌های PoE (Power over Ethernet) با استفاده از فناوری PoE بر روی انتقال برق و انتقال دیتا به صورت همزمان بر روی کابل شبکه تمرکز دارند. این نوع از سوئیچ‌ها برای دستگاه‌های ریموت که امکان دسترسی به منبع برق ندارند مناسب است.

5- سوئیچ فیبرنوری

سوئیچ‌های فیبر نوری را شاید بتوان کمیاب‌ترین سوئیچ‌های این لیست دانست. این سوئیچ‌ها به جای استفاده از پورت RJ45، از پورت فیبر نوری بهره می‌برند. سوئیچ‌های فیبر نوری برای ایجاد شبکه در فواصل طولانی که کابل شبکه کاربرد ندارد استفاده می‌شود؛ به همین خاطر این سوئیچ‌ها برای شرکت‌های بزرگ و ایجاد شبکه بین ۲ یا چند ساختمان قابل استفاده است.

6- سوئیچ غیرمدیریتی

سوئیچ غیرمدیریتی یا unmanaged switch عموماً در شبکه‌های خانگی و برخی شرکت‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که بلافاصله پس از نصب، شروع به کار می‌کند و اصطلاحاً Plug and Play است. با این نوع سوئیچ‌ها می‌توان دستگاه‌های اترنت را به راحتی با هم ارتباط داد.

سوئیچ‌های غیرمدیریتی برای برقراری ارتباط، فقط به کابل نیاز دارند و با کانفیگ ثابتی به بازار می‌آیند که هیچ تغییری در پیکربندی آنها به وجود نمی آید. لازم به ذکر است که این نوع از سوئیچ‌ها فقط می‌توانند دستگاه‌های یک VLAN را به هم وصل کنند و فقط اتصال لایه 2 را فراهم می‌سازند.

مهمترین تفاوت سوئیچ مدیریتی و غیرمدیریتی، توانایی کانفیگ کردن سوئیچ و اولویت‌دهی به ترافیک LAN است تا مهم‌ترین اطلاعات در اولویتِ ارسال قرار گیرند.

سوئیچ های غیرمدیریتی اغلب در شبکه‌های خانگی و شرکت‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

7- سوئیچ مدیریتی

سوئیچ مدیریتی یا managed switch نسبت به سوئیچ غیر مدیریتی، کنترل بیشتری بر ترافیک LAN دارد و از ویژگی‌های پیشرفته‌ای برای این کنترل استفاده می‌کند. برای مثال می‌توانید یک سوئیچ را در نظر بگیرید: همان‌طور که می‌دانید، همه سوئیچ‌ها Mac Address Table دارند؛ اما گاهی می‌خواهیم تعیین کنیم که سوئیچ به چه صورت روی این جدول کار کند. برای چنین کارهایی باید سوئیچ یک خروجی داشته باشد که از طریق آن بتوان به سیستم عاملی که درون سوئیچ وجود دارد دستور بدهیم که چه کارهایی انجام دهد یا ندهد و درست این‌جا است که باید از سوئیچ Manageable استفاده کنیم.

سوئیچ‌های مدیریتی تمام ویژگی‌های سوئیچ‌های غیرمدیریتی را دارند؛ امّا توانایی کانفیگ، مدیریت و مانیتور کردن LAN را هم برای شما فراهم می‌کنند. در نتیجه شما کنترل بیشتری روی دیتای انتقال یافته در شبکه دارید و امکان مدیریت دسترسی‌ها هم برای شما فراهم می‌شود. البته زمان و پیچیدگی تنظیمات در این نوع سوئیچ‌ها بیشتر از سوئیچ‌های غیرمدیریتی که Plug and Play هستند، خواهد بود. 

8- اسمارت سوئیچ

اسمارت سوئیچ یا سوئیچ هوشمند، با عنوان سوئیچ مدیریتی smart switch به بازار ارائه شده‌ است. قابلیت‌های این مدل از سوئیچ‌ها، چیزی بین سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی است؛ به این معنا که سوئیچ‌های هوشمند دارای قابلیت‌های ابتدایی مدیریتی هستند و برخی سطوح امنیتی را هم فراهم می‌کنند اما نسبت به سوئیچ‌های مدیریتی، اینترفیس مدیریتی آسان‌تر و قابلیت‌های مدیریتی محدودتری دارند.

9- سوئیچ لایه 3

معمولاً سوئیچ‌ها در لایه دوم مدل OSI یعنی لایه Data Network کار می‌کنند و وظیفه آن‌ها انتقال فریم‌های اترنتی از یک پورت به پورت دیگر است؛ اما سوئیچ‌های پیشرفته دیگری نیز هستند که مانند روتر، بسته‌های IP را مسیریابی می‌کنند. این سوئیچ‌ها را سوئیچ لایه 3 می‌نامند، چرا که در لایه 3 از مدل OSI کار می‌کنند و ترکیبی از دستگاه لایه 2 و 3 هستند.

10- سوئیچ دیتا سنتری

سوئیچ های دیتا سنتری ویژگی‌های خاصی دارند تا بتوانند کارایی و سرعت بسیار بالا، ظرفیت بیشتر در پورت، امنیت، QoS و غیره را فراهم کنند. بهترین نمونه از سوئیچ‌های دیتاسنتری سوئیچ سیسکو سری Nexus است. با این سوئیچ‌ها می‌توان مجازی‌سازی و مفهوم SDN – Software Defined Network را به راحتی پیاده سازی کرد.

سوئیچ 2960 Cisco Catalyst

همان‌طور که می‌دانید، شرکت سیسکو، یکی از بزرگترین شرکت‌های تولید کننده سوئیچ‌های شبکه است که همواره بهترین‌ها را برای کاربران خود فراهم ساخته است. یکی از پرمخاطب‌ترین سوئیچ‌ها، سوئیچ‌های سری 2960 این شرکت است که قابلیت‌های پرشمار و کاربری فراوان این سری، آن را به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های بازار مبدل ساخته است. 

سوئیچ‌های سری 2960 سیسکو، یک سری از سوئیچ‌های اترنت با پیکربندی ثابت و قابل اشتراک برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هستند. این سوئیچ‌ها، یک راه‌حل اتصال شبکه مورد اعتماد‌ و امن با ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته را ارائه می‌دهند.

سری سوئیچ‌های 2960 سیسکو، گزینه‌هایی برای اتصالات اترنت سریع و گیگابیتی فراهم می‌کند که امکان به‌روزرسانی زیرساخت شبکه را بدون هیچ مشکلی به سازمان‌ شما می‌دهد. این سوئیچ‌ها، قابلیت‌های انتقال لایه 2 را به صورت پیشرفته پشتیبانی می‌کنند که مدیریت ترافیک و جداسازی را بهینه می‌سازد.

ویژگی‌های کلیدی سوئیچ‌های سری 2960 سیسکو

انعطاف‌پذیری: این سوئیچ‌ از طیف گسترده‌ای از تنظیمات پورت، از جمله اترنت 10/100، اترنت گیگابیتی و POE )Power Over Ethernet) پشتیبانی می‌کند. این ویژگی به سازمان‌ها امکان اتصال دستگاه‌های مختلف از قبیل کامپیوترها، تلفن‌های IP، اکسس پوینت بی‌سیم و دوربین‌های IP را می‌دهد.

امنیت: این سوئیچ از ویژگی‌های امنیتی پیشرفته برای حفاظت از شبکه، مانند احراز هویت 802.1X، لیست‌های کنترل دسترسی (ACL) و دزدگیر DHCP پشتیبانی می‌کند. همینطور، ایمنی بر اساس آدرس MAC را برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز فراهم می‌سازد.

کیفیت خدمات (QoS): سوئیچ سری 2960 سیسکو با استفاده از مکانیسم‌های QoS، ترافیک شبکه را اولویت‌بندی می‌کند؛ در نتیجه این اطمینان حاصل می‌شود که برنامه‌ها و خدمات حیاتی با پهنای ‌باند لازم ارائه شده است.

مدیریت شبکه: این سوئیچ، قابلیت‌های جامعی برای مدیریت ارائه می‌دهد. پشتیبانی از پروتکل مدیریت ساده شبکه (SNMP)، برنامه Cisco Network Assistant و رابط (CLI)، از جمله این قابلیت‌ها ‌است که امکان پیکربندی سوئیچ را برای مطابقت با نیازهای خاص شبکه فراهم می‌‌آورد.

اشتراک‌پذیری: سوئیچ سری 2960 سیسکو از قابلیت اشتراک‌گذاری حمایت می‌کند که امکان اتصال و مدیریت چندین سوئیچ را به عنوان یک واحد فراهم می‌آورد. این امر مدیریت شبکه را آسان ساخته و پایداری و قابلیت مقیاس‌پذیری بالا را فراهم می‌کند.

خرید سوئیچ شبکه

بازار سوئیچ‌های شبکه، موارد مختلفی را پیش روی شما می‌گذارد؛ امّا پیشنهاد می‌کنیم از گزینه‌هایی استفاده کنید که به لحاظ کاربرد و کیفیت، امتحان خودشان را پس داده باشند. ما در این خصوص، سوئیچ‌های شرکت سیسکو را پیشنهاد می‌کنیم، چرا که گزینه‌های با کیفیت و متنوعی را برای کاربری‌های کوچک و بزرگ ارائه کرده است و با پیشرفت تکنولوژی، همواره محصولات جدیدتری را به بازار عرضه می‌کند.

سوئیچ‌های سیسکو بر اساس مزایایی که نسبت به سایر سوئیچ‌ها دارد و همچنین کارایی، نحوه عملکرد و کیفیت آن قیمت گذاری می‌شود و هزینه تهیه آن‌ها با توجه به تعداد پورت و کاربرد آن‌ها متفاوت است. شما می توانید برحسب نیاز خود، نوع سوئیچ را طبق مشخصات موجود در سایت بررسی کرده و در صورت نیاز به اطلاعات و راهنمایی بیشتر، با کارشناسان متخصص نت‌پرداز تماس بگیرید.

ساعت

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed