مقایسه انواع استوریج

مقایسه انواع استوریج

مقالات
بدون دیدگاه

استوریج به ذخیره ساز یک دستگاه برای حفظ و نگهداری از اطلاعات و داده ها گفته می شود که به دلیل اهمیت آن ذخیره سازی اطلاعات، مدل های متفاوت با قابلیت های مختلف از آن تولید شده است.در واقع می توان استوریج را محلی برای نگهداری داده ها و پشتیبانی از اطلاعات ذخیره شده معرفی کرد. این تجهیزات انتخاب ایده آل برای حفظ و نگهداری اطلاعات زیاد است و به افراد کمک می کند تا بتوانند در بستری مناسب و امن اطلاعات و داده های خود را ذخیره سازی کنند. برای آشنایی بیشتر با انواع استوریج و مقایسه آن ها با ما همراه باشید، همچنین می توانید اطلاعات کاملتر درباره کاربرد هر یک از این تجهیزات را در سایت نت پرداز مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : سرورهای نسل جدید

آشنایی با انواع استوریج

یکی از مهمترین نکاتی که در زمان آغاز کسب و کار و تجارت باید مورد توجه قرار بگیرد و ذخیره سازی و نگهداری از اطلاعات مهم است که می تواند تاثیر زیادی در عملکرد و کسب و کار شما داشته باشد. در برخی از شرکت ها و کمپانی‌ها حجم اطلاعات و دیتا مهم که نیاز به بایگانی و ذخیره سازی دارند، بسیار بالا است و برای ذخیره سازی و مدیریت آن ها نمی توان از هارد دیسک استفاده کنند چرا که علاوه بر ظرفیت کم امکان از دست رفتن اطلاعات وجود دارد .

بنا بر مطالب عنوان شده باید به سراغ تجهیزات دیگر رفت تا به واسطه آن بتوان اطلاعات و داده های کسب و کار خود را در یک مکان امن و ذخیره سازی کرد. استوریج یا دستگاه های ذخیره ساز به شما امکان حفظ و نگهداری اطلاعات به بهترین شکل را می دهد.

انواع استوریج در مدل های مختلفی تولید می شود که هر یک فعالیت های متنوعی دارند، آن ها امکان دسترسی به اطلاعات به صورت آنلاین را فراهم کرده و آرشیو بایگانی می کنند. این تجهیزات قابلیت نگهداری اطلاعات و دیتا به صورت کامل و جامع دارند، استفاده از برخی استوریج ها باعث کاهش هزینه ها خواهد شد. به طور کلی هر یک از انواع ذخیره سازها کاربرد، مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای خرید آن ها باید هزینه متفاوتی را پرداخت نمایید، این دستگاه ها شامل موارد زیر هستند:

استوریج DAS

DAS یا Direct Attached Storage اولین دستگاه ذخیره ساز اطلاعات کامپیوتری است که به دنیای دیجیتال وارد شده و جز ذخیره ساز های دیجیتال به شمار می آید. این دستگاه قابلیت اتصال مستقیم به سرور یا کنترلر سیستم را دارد، البته این تکنولوژی در زمان های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع زمانی که حجم اطلاعات قابل ذخیره شده توسط کاربر بیشتر از شیارهای هارد استفاده شده روی سرور باشد، در چنین شرایطی یک دستگاه DAS را به تجهیزات خود اضافه می کنید.

به واسطه این اتصالات میتوان تعداد HARD های تحت مدیریت سرور را افزایش داد. همانطور که میدانید برای اینکه بین استوریج و دیگر تجهیزات شبکه ارتباط برقرار شود به یک سرور نیاز داریم، استفاده از سرور می توان اقداماتی مثل خواندن، نوشتن و فرمت اطلاعات را انجام داد، تمامی این اقدامات در سطح دسترسی بلوک لول انجام می گیرد و کاربران می توانند تمامی اطلاعات خود را با امنیت بالا ذخیره سازی نمایند.

از مهم ‌ترین ویژگی‌های دستگاه DAS می‌توان به قابلیت استفاده به صورت اینترنال و اکسترنال اشاره کرد، در واقع این ذخیره ساز مجموعه ای از هارد های متصل به هم هستند که به شما اجازه ذخیره سازی اطلاعات با حجم بالا را می دهند. هارد درایوهای لپ تاپ یا کامپیوتر نمونه معروف از انواع DAS ها هستند که به دو صورت SSD و HDD ارائه می‌شود.

لازم به ذکر است که بدانید قیمت هارد های DAS مدل SSD به نسبت مدل های HDD بیشتر است و دلیل آن قابلیت های متفاوت و منحصر به فردی است که در اختیار کاربران قرار می دهد. انواع هاردهای DAS برای نصب سیستم عامل و یا سایر برنامه های کاربردی و مورد نیاز در سیستم های PC و لپ تاپ استفاده می شود، البته نحوه اتصال آن ها به شکل های مختلف صورت می گیرد که شامل SCSL، SAS، SATA، ATA، ESATA، Fiber Channel هستند. هر یک از این روش ها به نوبه خود امکان برقرار بهترین اتصال را برای کاربران فراهم می نمایند.

 

 

مزایای DAS Storage

با توجه به موارد عنوان شده می توان گفت که DAS ابتدایی ‌ترین ذخیره ساز های مورد استفاده در انواع لپ تاپ و کامپیوتر به شمار می آیند که کاربرد و قابلیت های زیادی نیز دارد، البته استفاده از این تجهیزات به نوبه خود مزایای زیادی را به همراه دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • به دلیل ساده بودن تجهیزات بسیار کم هزینه هستند.
  • می ‌توان به صورت اینترنال و اکسترنال از آن استفاده نمود.
  • از مهم ترین مزایای این استوریج می ‌توان به نصب سریع و ساده آن اشاره کرد.
  • قابلیت همه منظوره بودن DAS Storage سبب شده که بتوان برای انواع اپلیکیشن های متفاوت نیز از این ذخیره ساز استفاده کرد
  • این ذخیره ساز با استفاده از هاست به صورت مستقیم به تجهیزات دیگر متصل است که به واسطه این قابلیت امکان دسترسی به اطلاعات را برای شما فراهم می کند.

استوریج NAS

NAS یا NETWORK ATTACHED STORAGE را می توان کاربردی ترین استوریج یا دستگاه ذخیره ساز معرفی کرد که با قابلیت های ویژه خود تحولی عظیم در دنیای تکنولوژی ایجاد نمود. این تجهیزات فوق العاده یکی از متفاوت ترین فضا های ذخیره سازی است که عملکرد کاملا مشابه با سرور دارد، به بیان دیگر با استفاده از این ذخیره ساز می توان به سادگی اشتراک گذاری فایل های سازمانی با دیگر کاربران را مدیریت کرد.

لازم به ذکر است که بدانید این ذخیره ساز از تکنولوژی آر آی دی(RAID) استفاده می کند که باعث افزایش امنیت و سرعت ذخیره سازی اطلاعات می شود.  البته این ذخیره ساز قابلیت های متنوعی دارد، برای اینکه بتوانید به دیتای ذخیره شده بر روی این دستگاه دسترسی داشته باشید می توانید از مدل فایل لول استفاده کنید. برای این کار باید سیستم عامل بهینه شده مخصوص استوری یا ذخیره ساز را در دسترس داشته باشید؛ این سیستم عامل قابلیت اشتراک گذاری فایل ها به صورت بهینه را فراهم نموده و کاربران می‌توانند از این امکانات به نفع احسنت و بهینه استفاده کنند.

NAS Storage سرویس هایی متفاوتی هستند و بر روی آن هارد دیسک هایی وجود دارد که می توانید آنها را در شبکه با سایر دستگاه ها به اشتراک بگذارید. این ذخیره ساز قابلیت پشتیبانی از پروتکل TCP/IP را دارد که به واسطه آن می توانید حجم اطلاعات برابر با ۲۸۰ ترابایت را ذخیره و به اشتراک بگذارید یا به صورت اکسترنال آنها را ذخیره سازی و سپس مدیریت کنید. از مهم ترین مزایای استفاده از این استوریج می‌توان به اشتراک گذاری ساده فایل ها بین کاربران مختلف اشاره کرد این ویژگی را مدیون قابلیت Multi access است که امکان استفاده چند کاربر را به صورت همزمان فراهم می کند.

مزایای NAS Storage

همانطور که عنوان شد NAS Storage کاربردی ترین نوع ذخیره ساز در دنیای تکنولوژی استکه قابلیت ‌های متعدد را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا به واسطه آن بتوانند دیتا و اطلاعات مهم خود را با امنیت و سرعت بالا ذخیره سازی و در صورت نیاز به اشتراک بگذارند. البته این تنها بخشی از مزایای استفاده از این دستگاه ذخیره ساز است و مزایای دیگری را نیز دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • این ذخیره ساز می تواند از هارد درایو های مک و هارد های اکسترنال پشتیبانی کند.
  • از دیگر قابلیت‌ های این ذخیره ‌ساز می ‌توان به بازیابی و ریکاوری فایل ها با نام اصلی خود در فولدر هایمشخص شده اشاره کرد.
  • قابلیت پشتیبانی از دیگر فایل هایی مثل FAT16 ، FAT32 ، HFS ، NTFS و همچنین HFSX نیز از مزایای منحصر به فرد ذخیره سازی NAS است.
  • این ذخیره ساز قابلیت اسکن عمیق را دارد که به واسطه آن می توان فایل های پاک شده، فرمت شده یا از دست رفتهرا بدون مشکل ریکاوری کرد‌.
  • علاوه بر ریکاوری و بازیابی می توانید پیش از هر اقدامی پیش نمایشی از داده ها و فایل های از دست رفته را ببینید و در صورت نیاز دیتای مورد نظر را شناسایی بازیابی نمایید، با این قابلیت می توانید از بازیابی اطلاعات غیر ضروری جلوگیری نمایید.

استوریج SAN

SAN یا STORAGE AREA NETWORKS ذخیره ساز اختصاصی که قابلیت افزایش سرعت در شبکه های کامپیوتری را به حداکثر می رساند. یک انتخاب ایده آل برای کمپانی‌های و سازمان های بزرگ است که قابلیت ارائه خدمات به چندین سرور را به صورت همزمان فراهم می کند. در طراحی و تولید این استوریج از یک دیسک حافظه استفاده شده که حداکثر میزان ظرفیت و کنترلر های مخصوص خود را دارد و بر اساس الگوریتم های مرتب سازی، اطلاعات و دیتای مورد ذخیره سازی را به صورت منظم و بر اساس برنامه ریزی در شبکه به اشتراک گذاری می گذارد.

در این استوریج اطلاعات به صورت BLOCK LEVEL مدل سازی می شود و برای دسترسی به آنها باید از سایر نرم افزارهای موجود بر روی سرور استفاده کرد. لازم به ذکر است که بدانید در این استوریج برای اینکه کاربران بتوانند حافظه ذخیره سازی و ارتقا دهند نیاز به سرور جدید ندارند و تنها می تواند از یک کار دیسک استفاده کنند و آن را به دستگاهSAN Storage  اضافه کنند.

مزایای SAN Storage

با توجه به اینکه این ذخیره ساز قابلیت اختصاصی کردن دیتا به اطلاعات شرکت ها و کمپانی های خاص را دارد و می تواند امنیت و سرعت ذخیره سازی را به حداکثر برساند، به عنوان کاربردی ترین دستگاه ذخیره‌سازی را استورج می‌توان آن را معرفی کرد. علاوه بر موارد های عنوان شده  این استوریج مزایای زیادی نیز برای کاربران به همراه دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • این ذخیره ساز می توان به سرور ها و بوت شدن سرور ها از طریق هارد دیسک دسترسی داشته باشند.
  • بدون شک سرعت ذخیره سازی اطلاعات و دیتا و قابلیت دسترسی سریع به آن ها از مهمترین مزیت این استوریج به شمار می آید.
  • انتقال ساده و سریع اطلاعات دیتا از دیگر مزایای ذخیره ساز استوریج است که امکان انتقال بین دو ذخیره ساز SAN را فراهم می کند.
  • از دیگر مزایای ذخیره ساز اس ان دی می توان به استفاده از فیبر و سوئیچ نوری اشاره کرد که در عین افزایش سرعت انتقال داده می تواند امنیت آن را نیز به خوبی حفظ نماید.
  • چنانچه بتوان زمان بوت کردن سرور را به حداقل رساند میتوان به خوبی اشتراک گذاری و دسترسی ها را مدیریت نمود که در این حالت نیاز شما به استخدام نیروی انسانی را برطرف میکند.

مقایسه انواع استوریج

با توجه به تعاریف عنوان شده از مدل های مختلف استوریج، به خوبی می توان آن ها را با هم مقایسه نمود. هر یک از این ذخیره سازها به راحتی می توانند قابلیت های متعددی را در اختیار کاربران قرار دهند و با مدیریت درست و اصولی منابع موجود را به اشتراک بگذارند. البته مزایای عنوان شده برای هر یک از استوریج ها به نوعی بیان تفاوت های آن ها است و به واسطه عملکرد هر یک می توان آن ها را به سادگی با هم مقایسه نمود.

از مهم ترین تفاوت های عملکردی این ذخیره سازها می توان گفت که استوریج های DAS و SAN مبتنی بر بلوک لول هستند این در حالی است که دستگاه ذخیره ساز NAS عملکرد مبتنی بر فابل دارد. در واقع دو ذخیره ساز ابتدایی پوتکل های موجود بر اساس فایل فعالیت نمی کنند و عملکرد آن ها با توجه به بلوک های اطلاعاتی است. در مقابل استوریج ان ای اس بر اساس فایل های طبقه بندی شده عمل می کند و منابع را ذخیره سازی، اشتراک گذاری و در دسترس کاربران قرار می دهد.

 

جمع بندی مقایسه انواع استوریج

در مقایسه انواع استوریج به خوبی با عملکرد هر یکی از این ذخیره سازها آشنا شدید، این تجهیزات قابلیت های متعددی دارند و به شما کمک می کنند تا بتوانید اطلاعات و دیتای مهم خود را در محلی امن و به سرعت ذخیره سازی نمایید. این تجهیزات قابلیت دسترسی بر اساس پروتکل های خاصی را فراهم نموده که بر اساس آن می توانید امنیت اطلاعات ذخیره شده را تضمین کنید. برای آشنایی بیشتر با انواع استوریج و چگونگی فراهم کردن آن ها برای ذخیره سازی اطلاعات خود می توانید به سایت نت پرداز مراجعه نمایید.

 

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید