چگونگی تامین امنیت IOT صنعتی

چگونگی تامین امنیت IOT صنعتی

مقالات
بدون دیدگاه

تامین امنیت IOT صنعتی، به مجموعه ای از فرآیندها، سیاست ها و فن آوری هایی اطلاق می شود که هدف آن حفاظت از دستگاه ها، داده ها و ارتباطات مرتبط با شبکه های IOT در محیط های صنعتی است. امروزه شبکه های صنعتی به یکی از مهم ترین مقاصد هکرها تبدیل شده اند.

با این وجود، بسیار ضروری است که از پایداری، انعطاف پذیری و امنیت عملیات های سازمان خود اطمینان حاصل کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به شما در رسیدن به تامین امنیت IOT صنعتی کارآمد کمک کنیم.

 

دلایل توجه به تامین امنیت IOT صنعتی

آمار و ارقام نشان می دهد که:

_62%  از کسب و کارها تجهیزات OT/IOT به روز و کاملی ندارند.

_ در سازمان ها به طور متوسط 13 میلیون دلار هزینه جبران حملات سایبری است.

_ استفاده از سیستم های OT/IoT در 44% سازمان ها با حملات سایبری همراه بوده است.

_ در مدت 6 ماه تعداد 681 آسیب پذیری در سیستم های OT شناسایی شده است.

باید بگوییم که تمامی این موارد، نشان دهنده حیاتی بودن تامین امنیت سیستم های صنعتی است.

 

اقدامات لازم برای دستیابی به امنیت IOT صنعتی

برای دستیابی به امنیت IOT صنعتی باید مراحل زیر را طی کنید.

اولین قدم برای دست یافتن به امنیت IoT صنعتی، شناختن تجهیزات صنعتی خود است. اینکه بدانید دقیقا چه دستگاه هایی به شبکه شما متصل هستند، دستگاه های OT/IoT با چه سیستم هایی ارتباط برقرار می کنند و همچنین بتوانید آسیب پذیری های سیستم خود و قسمت هایی که در معرض خطر حملات سایبری هستند را شناسایی کنید.

قدم بعدی تقسیم کردن کنترل شبکه به چند بخش است. شما باید دستگاه های خود را به چند بخش ICS منطقی بر اساس ISA/IEC62443 تقسیم کنید و برای هر بخش استراتژی امنیتی مشخصی تعیین کنید. در نهایت با استفاده از سوییچ های شبکه می توانید این بخش ها و کانال های ارتباطی را به یکدیگر متصل نمایید.

پیاده سازی استراتژی های امنیتی مرحله ی بعدی است که به شما کمک می کند ورود بدافزارها و ترافیک های مخرب را شناسایی کرده و هرگونه اقدام برای اسکن و شناسایی سیستم های صنعتی خود را بلاک کنید. در نتیجه شما کنترل کاملی روی تمام ورودی خروجی های شبکه صنعتی خود خواهید داشت.

و در آخر می توانید سیستم امنیت IT خود را به سیستم OT نیز توسعه دهید. به این صورت می توانید عملکرد غیر عادی تجهیزات صنعتی خود را شناسایی کنید، از ابزار های امنیتی مشترکی برای سیستم های IT و OT خود استفاده کنید و همواره به بررسی تهدیدات IT/OT همگرا بپردازید.

اصول و رویکردهای کلیدی برای تامین امنیت IOT صنعتی

برخی از اصول و رویکردهای مهم برای تامین امنیت IOT صنعتی عبارتند از:

  1. 1. استفاده از پروتکل ‌ها و استانداردهای امنیتی: استفاده از پروتکل ‌ها مانند TLS (Transport Layer Security) برای رمزنگاری داده‌ ها و ارتباطات در شبکه IOT، همچنین استفاده از استانداردهای امنیتی مانند OAuth و JWT برای احراز هویت و مدیریت دسترسی می‌ تواند به تأمین امنیت کمک کند.
  2. 2. مدیریت هویت و دسترسی: استفاده از سیستم ‌های مدیریت هویت و دسترسی (Identity and Access Management) برای اطمینان از اینکه فقط دستگاه‌ ها یا کاربران مجاز به دسترسی به داده‌ ها و منابع IOT باشند.
  3. 3. بروز رسانی نرم ‌افزار: اطمینان از اینکه تمامی دستگاه ‌ها دارای نرم ‌افزار و فریمور (Firmware) به‌ روز و مطمئن هستند تا از آسیب ‌پذیری ‌های امنیتی جدید محافظت شود.
  4. 4. مانیتورینگ و حفاظت در برابر حملات: استفاده از سیستم ‌های مانیتورینگ مانند SIEM (Security Information and Event Management) برای شناسایی و پیشگیری از حملات امنیتی در شبکه IOT.
  5. 5. آموزش و آگاهی: آموزش کارکنان و توسعه ‌دهندگان درباره روش ‌ها و شیوه ‌های امنیتی مرتبط با IOT و اهمیت امنیت اطلاعات.
  6. 6. حفاظت از داده‌ ها: استفاده از روش ‌های رمزنگاری قوی برای حفاظت از داده‌ های حساس از طریق ارتباطات IOT.
  7. 7. تست امنیتی: انجام تست ‌های امنیتی و آسیب ‌پذیری ‌یابی منظم بر روی دستگاه ‌ها و سیستم ‌های مرتبط با IOT.

با اجرای این رویکردها، می ‌توانید به تأمین امنیت شبکه  IOT صنعتی خود کمک کرده و از آسیب ‌پذیری ‌های امنیتی محافظت کنید.

 

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم مطالعه نمائید ؛

 

سخن پایانی

در نهایت، توجه به تامین امنیت IOT صنعتی به عنوان یک اولویت برتر برای شرکت ها و سازمان ها، ضروری است تا بتوانند از فواید این فناوری استفاده کنند و در عین حال، خطرات امنیتی را کاهش دهند. به طور کلی، آسیب پذیری های امنیتی می تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. برای گرفتن راهنمایی بیشتر به صفحه نت پرداز مراجعه کنید و با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

منابع

1.Ponemon Institute, The State of IoT/OT Cybersecurity in the Enterprise

2.Accenture, The Cost of Cybercrime

3.US Cybersecurity and infrastructure Security Agency (CISA)

 

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed