اینترنت امن چیست؟

مقالات
بدون دیدگاه

بی تردید در دنیای امروز، کسب و کار بدون اینترنت، امری محال و نشدنی می‌نماید. اینترنت مانند رگ‌های خونی در نسوج فعالیت‌ها و ارتباطات ما رسوخ کرده و عموم تعاملات و تحرکات ما را تسهیل می‌کند. این روزها استفاده از اینترنت، صرفاً به خاطر سهولت کار نیست و شایسته است بگوییم که به یک «ضرورت» تبدیل شده است. ضرورتی که البته تهدیداتی هم به همراه دارد و اگر راه مناسبی برای دفع این تهدیدات به کار نبریم؛ کسب و کارمان با مخاطرات واقعی و جدی مواجه خواهد شد.

دفع و رفع تهدیدات اینترنتی، پروسه‌ای است که با راه اندازی اینترنت امن، قابل حصول است.

اگر نگران امنیت اینترنت در شرکت یا سازمان خود هستید و می‌خواهید در خصوص خدمات اینترنت امن، اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه باشید.

اینترنت امن چیست؟

همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، برقراری امنیت در استفاده از اینترنت برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و هر مجموعه‌ای که از اینترنت استفاده می‌کند، امری لازم و ضروری است و برای جلوگیری از تهدیداتی که متوجه اطلاعات و فرایندهای سازمانی است، بایستی اقدامی مؤثر کرد.

خدمات اینترنت امن با فراهم‌سازی ساختاری حرفه‌ای، شرایطی را برای کاربران فراهم می‌کند که بدون هیچ تغییرات ظاهری و بدون نیاز به هیچ تفاوتی در عملکرد و به راحتی و در محیطی کاملاً امن به فعالیت در محیط اینترنت بپردازند و هیچ نگرانی هم از بابت فایل‌های مهم، اطلاعات محرمانه و یا نفوذ ویروس‌ها و حمله به سیستم، متوجه سازمان نباشد.

شاید اگر این فرایند را با یک مثال توضیح دهیم، بیشتر متوجه نحوه عملکرد اینترنت امن شوید.

 سیستم‌های کامپیوتری که در ساختار معمولی کار می‌کنند، برای بهره بردن از اینترنت نیاز دارند که از طریق کابل به سوییچ متصل شوند و سوییچ نیز از طریق کابل به مودم اینترنت متصل می‌شود.

مطابق آنچه که در تصویر پایین می‌بینید؛ با زیاد شدن تعداد کاربران، لاجرم نیاز به شبکه‌ای دارند که خدماتی به آن‌ها ارائه دهد. علی‌القاعده، سروری که این خدمات را ارائه می‌دهد نیز با سوییچ در ارتباط خواهد بود.

اینترنت-امن-3

همانطور که در تصویر مشاهده کردید، در ساختار عادی، به دلیل دسترسی مستقیم سیستم‌ها به اینترنت، این امکان وجود دارد که هر نوع آلودگی ویروسی وارد سیستم شود و یا فایل‌ها و اطلاعات مهم شرکت از بین رفته و یا مورد سرقت قرار گیرد. این روند هم چندان پیچیده نیست و گاه با یک کلیک ساده ممکن است اتفاق بیفتد. موضوع آن‌جایی بدتر می‌شود که یک کاربر که سیستمش آلوده شده، به سرور هم دسترسی داشته باشد و یک فایل را به سرور ارسال و یا از آن دریافت کند! با این کار، سرور هم آلوده شده و مشکلاتی به مراتب بدتر برای سازمان پیش می‌آید.

پیش‌تر با قرار دادن کیس دوم برای حل این مشکل اقدام می‌شد که در زمان خود، راهگشا بود. در این شیوه، از یک کیس برای شبکه داخلی و از دومی برای استفاده اینترنت کاربران بهره می‌بردند. این کار سبب می‌شد تا شبکه داخلی از شبکه اینترنت جدا شده و راه ورود آلودگی به شبکه داخلی بسته شود.

هزینه‌های خرید یک کیس دیگر، اشغال فضای اضافی و سایر هزینه‌های نگهداری، تعمیر و پشتیبانی؛ از جمله اشکالات عمده این شیوه بود. مضاف بر این‌که با گستردگی تعاملات کاربری و نیاز به انتقال فایل‌ها بین دو کیس، عملاً هیچ راهی برای این تعامل وجود نداشت و اگر هم کاربری می‌خواست از هر حافظه جانبی (مانند فلش) برای این انتقال و جابجایی استفاده کند، سوای کند شدن روند کاری، احتمال نفوذ همان آلودگی وجود داشت.

درست در همین نقطه بود که بی‌نیاز از هزینه‌های اضافه و مشکلات گفته شده در بالا، اینترنت امن به عرصه آمد.

ساختار اینترنت امن، دیگر نیازی به کیس دوم ندارد و کاربر می‌تواند به راحتی از اینترنت خود استفاده کند. نکته‌ای که در این شیوه رعایت شده این است که کاربر اگرچه دارد مثل قبل از اینترنت استفاده می‌کند؛ اما در واقعیت روی سیستم کامپیوتر خود اینترنت ندارد!

برای درک بهتر این مطلب، می‌توانید به صفحه توضیحات محصول “نت سپ” (NET SEP) که از تولیدات نرم افزاری شرکت «نت پرداز» است، مراجعه کنید.

اینترنت-امن-3

ویژگی‌ها و مزایای اینترنت امن

حفاظت از اطلاعات: بی تردید، حفاظت از اطلاعات و تأمین امنیت آن‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های اینترنت امن به شمار می‌رود. ساختار اینترنت امن به گونه‌ای عمل می‌کند که افراد ناشناس به هیچ عنوان راهی برای سرقت و انتشار فایل‌ها و اطلاعات شما ندارند و شیوه‌های مرسوم هکرها، نمی‌تواند امنیت داشته‌های مهم و محرمانه شما به خطر بیاندازد.

مانعی برای نفوذ ویروس: همان‌طور که پیشتر هم ذکر کردیم، ساختار اینترنت امن به گونه‌ای است که اگرچه کاربران در حال استفاده عادی و روزمره از اینترنت هستند؛ اما در واقع سیستم کاربر به اینترنت متصل نیست و همین امر مانع از نفوذ انواع ویروس و بدافزار به درون سیستم می‌شود و هیچ حمله هکری در این شیوه، شانسی برای موفقیت ندارد. 

 

کاهش هزینه‌ها: با استفاده از سیستم اینترنت امن، هزینه‌های اضافی تهیه سخت‌افزار و تعمیر و نگهداری آن‌ها حذف شده و شیوه قدیمیِ خرید کیس دوم و مشکلات و دردسرهای آن از بین می‌رود. 

 

جلوگیری از به‌روزرسانی خودکار: احتمالاً تجربه کرده‌اید که عدم مدیریت به‌روزرسانی‌های خودکار، چه صدماتی به ویندوز و نرم افزارهای کاربردی می‌زند و باعث خرابی آن‌ها می‌شود. در ساختار اینترنت امن، به دلیل عدم اتصال سیستم کاربری به اینترنت، هیچ به‌روزرسانی به صورت خودکار انجام نخواهد شد و بالتبع مشکلات پس از آن نیز دامنگیر کاربر نخواهد شد. 

اینترنت امن به درد چه کسانی می‌خورد؟

بی تردید در هر مجموعه کوچک یا بزرگی که بیش از دو کامپیوتر وجود دارد و شبکه‌ای بین آن‌ها ایجاد شده و کاربران از اینترنت هم استفاده می‌کنند، نیاز به اینترنت امن از ملزومات آن مجموعه به شمار می‌رود و هیچ محدودیتی از لحاظ راه‌اندازی این ساختار وجود ندارد. استفاده از اینترنت امن، راهکاری کاربردی، ضروری و از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه است.

برای اطلاع از هزینه‌ها و اطلاعات بیشتر می‌توانید با همکاران ما در نت پرداز تماس بگیرید.

سایت: https://netpardaz.com/

تلفن تماس: 021-45566

امتیاز دهید

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید