تامین امنیت سرور

تامین امنیت سرور

مقالات
بدون دیدگاه

تامین امنیت سرور به بهترین نحو ممکن به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین دغدغه های مدیران وبسایت، مسئولین سرور و یا سایر کاربرانی که در حال حاضر از خدمات هاستینگ استفاده میکند، است. به خوبی از این موضوع اطلاع دارید که سرور ها به عنوان قلب تپنده  زیر ساخت های تمام سازمان ها تلقی می‌شوند و تمامی اطلاعات فوق العاده مهم و حائز اهمیت سازمان و همچنین اطلاعات کارمندان تماما روی آنها ذخیره سازی و در مواقع لازم به اشتراک گذاشته می شود. در بسیاری از موارد مختلف نیز امکان دسترسی از راه دور به سرور وجود داشته و به هیچ عنوان نباید در تامین امنیت آن کوتاهی صورت بگیرد. سرورها دارای کاربردهای خاص و مختلفی همچون میزبانی درست فایل‌ها، ارائه دادن خدمات فوق العاده کامل و کاربردی و دیگر مسائل مشابه هستند که هر یک از این موارد نیز مکانیزم امنیتی خاص خود را به دنبال دارد.

در ادامه قصد داریم موارد کاملتری در رابطه با تامین امنیت سرور در اختیار شما قرار دهیم، دعوت می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 

بیشتر بخوانید : سرورهای نسل جدید

 

منظور از امنیت سرور چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی ساده و کوتاه در رابطه با امنیت سرور داشته باشیم باید بیان کنیم منظور همان فرآیندها ابزارها و خط مشی هایی است که تنها برای محافظت کامل از داده‌های موجود و سایر دارایی‌های فوق العاده مهم و ارزشمند میزبانی شده روی سرورها استفاده خواهد شد.

معمولاً سرورهای موجود دارای اطلاعات مهم و ویژه‌ای هستند که قاعدتا اکثر هکرها به دنبال آن می باشند و سعی می کنند با روش های مختلف و گوناگونی به اطلاعات مهم موجود دسترسی پیدا کرده و در نهایت نیز آنها را از بین ببرند.

جهت افزایش و بالا بردن امنیت سرور رعایت یکسری نکات همچون امنیت اتصالات سرور، بالا بردن امنیت پسورد سرور و دیگر موارد مشابه بسیار مهم و حائز اهمیت بوده که در ادامه ما سعی می کنیم مطالب بیشتری در این رابطه برای شما بیان کنیم.

راه‌های تامین امنیت سرور

در این زمینه ما به شما پیشنهاد می دهیم که در وهله اول امنیت اتصالات سرور را آن هم با در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه بیان خواهیم کرد در اولویت قرار دهید.

به وجود آوردن یک اتصال امن و استفاده از آن

قطعاً زمانی که قصد وصل شدن به سرور ریموت را داشته باشید بیش از هر چیزی باید برای آن یک کانال امن جهت اتصال به وجود آورید در این زمینه بهترین و مناسب ترین راه برای ایجاد محافظت لازم استفاده از پروتکل secure shell یا همان SSH است. برخلاف کارایی که Telnet به دنبال دارد در SSH این قابلیت به وجود آمده تا از تمام دیتای منتقل شده بهترین حفاظت و آن را رمزگذاری کنند. در رابطه با نحوه استفاده از آن نیز باید بیان کنیم که بیش از هر چیزی لازم است SSH Daemon را نصب کرده و پس از آن نیز کلاینت SSH را در اختیار داشته تا از این طریق بتواند تمامی دستورات موجود را استفاده و بدون هر نگرانی سرورهای موجود را مدیریت کنید. پروتکل SSH به صورت پیش فرض از پورت ۲۲ استفاده خواهد کرد. اکثر افراد و علی الخصوص هکرها از این موضوع اطلاع دارند و می توان بیان کرد که با تغییر شماره پورت می توانید علاوه بر تامین امنیت، شانس هکرها را نیز جهت حمله به سرور خود کاهش دهید.

مورد استفاده قرار دادن احراز هویت SSH keys

این امکان فراهم شده تا به جای پسورد بتوانید سرور SSH را با کمک یک جفت SSH Key به راحتی احراز هویت نمایید. این کار می‌تواند به عنوان بهترین جایگزین برای لاگین‌های سنتی در نظر گرفته شود. لازم به ذکر است این موضوع را بیان کنیم که تعداد بیت های key ها از پسورد بیشتر بوده و به این راحتی نیز کرک نخواهند شد.

حذف کردن خدمات غیر ضروری

در هر زمانی که شما قصد نصب کردن سیستم عامل مورد استفاده و خود در سرور را داشته باشید، یکسری از برنامه ها نیز به صورت پیش فرض و بدون در نظر گرفتن تایید شما به همراه سیستم عامل نصب خواهند شد که البته اکثر آنها نیز امنیت خوب و قابل توجهی ندارند. یکی از روش هایی که به کمک آن می‌توانید به تامین امنیت سرور خود بپردازید و آن را حفظ کنید حذف کردن خدمات غیر ضروری است، پس می توان گفت که با حذف یا غیر فعال کردن این خدمات مانع از نفوذ هکرها می شوید.

این خدمات شامل یک سری سرویس ها همچون خدمات ریجستر از راه دور، RAS و… خواهد شد و این قابلیت را به دنبال دارند که پورت های بیشتر و متنوع تری برای نفوذ هکرها به سرور شما باز کنند، پس بهتر است این خدمات را به طور کامل خاموش و غیر فعال نمایید. تا اگر بار بعد سرور شما به صورت مجدد روشن شد فعالیت خود را به‌طور خودکار شروع نکنند. علاوه بر موارد گفته شده غیر فعال کردن خدمات غیر ضروری می تواند نقش مهمی در آزاد شدن منابع سخت افزاری سرور شما و بالا رفتن کارایی سرور شود.

قابلیت دسترسی از راه دور

لازم به ذکر است بیان کنیم که انجام این کار کمی دشوار بوده اما چنانچه امکانات آن فراهم شود مدیران سرور باید به طور محلی وارد سرور های وب شده و از این طریق نیز تنظیمات خود را و به صورت کامل مدیریت کنند. چنانچه قصد دسترسی از راه دور را داشته باشید در وهله اول باید با استفاده از پروتکل‌های تونل زنی و رمزگذاری اطمینان لازم را از اتصال راه دور به صورت درست به دست آورید.

توجه داشته باشید که مورد استفاده قرار دادن نشانه های امنیتی و دیگر نشانه های منفرد در تجهیزات و نرم افزارها به عنوان یکی از روش های فوق العاده خاص در تامین امنیت سرور به حساب می آید. لازم به ذکر است بیان کنیم که ایجاد دسترسی از راه دور باید با در نظر گرفتن یک تعداد مشخص از IPها و تنها به حسابهای خاص موجود محدود شود.

پنهان کردن برخی از اطلاعات مهم و حساس سرور

در هر شرایطی لازم است این مورد را بدانید که باید اطلاعات مربوط به برخی لایه های سطح پایین شبکه و زیرساخت مربوط به آن را به هیچ وجه در اختیار همه افراد یا دیگر سازمان ها شرکت ها قرار ندهید. به هر میزانی که تعداد افراد مطلع از اطلاعات فنی سرور شما کمتر باشد، میتواند مانع از حمله هکرها شوید. علاوه بر موارد گفته شده لازم است شماره نسخه های برخی نرم‌افزارهایی که آنها را روی سرور نصب کرده اید از دید سایرین پنهان باشد. در بسیاری از مواقع این مورد به وجود آمده که برخی از نرم افزارها به صورت کاملاً پیش فرض تاریخ انتشار را ارائه داده که این کار نقش بسیار مهمی در زمان جستجوی هکرها برای یافتن نقاط ضعف به دنبال دارد.

تهیه سرور پشتیبان

با در اختیار داشتن نسخه پشتیبان این امکان فراهم می‌شود تا در صورت به وجود آمدن هر خطایی به عنوان یک راهگشا از آن استفاده کنید. تمام نسخه های موجود پشتیبان که رمزگذاری شده اند باید روی آن دسته از رسانه‌هایی که به هیچ عنوان ارتباط مستقیمی با سرور ندارند ذخیره شده باشند. چنانچه این قابلیت را داشته باشید که نسخه‌های پشتیبان موجود را بر روی برخی سرویس‌های ابری ذخیره سازی نمایید در هر زمانی که به آن احتیاج دارید امکان دسترسی فراهم می‌شود.

مسائل مشترکی که برای تامین امنیت سرور باید در نظر گرفته شوند

معمولاً سرورهای موجود با یکسری چالش‌های نرم‌افزاری آن هم از نوع مشابه روبرو هستند که از این طریق و مشکلات امنیتی زیادی به وجود می آید با در نظر گرفتن این موارد نیز کارشناسان شبکه جهت شناسایی کامل و رفع این سری از مشکلات امنیتی سرویس ها از یک روش فوق العاده مناسب به نام چک لیست امنیتی استفاده می‌کند. بچه انگلیسی که توسط کارشناسان ارائه می شود هر آنچه که به رسیدگی نیاز دارد بر اساس اهمیت آن اولویت بندی شده است.

 

 

از جمله این مسائل امنیتی و حاضر اهمیت مشترک در سرور ها عبارتند از:
گذرواژه های موجود

چنانچه یک گذرواژه ضعیف برای سرور خود در نظر بگیرید طبیعی است که به سادگی هک شود و چنانچه قصد به کارگیری برخی مکانیزم های ساده امنیتی را داشته باشید قطعاً با تشدید این مسئله روبرو خواهید شد چنانچه در رابطه با یکپارچگی گذرواژه‌ها دغدغه یا نگرانی دارید یا حتی برای قسمت‌های مختلف سازمان یک سری گذرواژه‌ها که در بازه های زمانی تعیین شده باید تغییر کنند تعیین کرده اید پیشنهاد می دهیم که حتماً استفاده از نرم‌افزار مدیریت گذرواژه را در اولویت قرار دهید.

نکاتی در رابطه با پسورد سرور

توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب پسورد سرور موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • به هیچ وجه نباید از پسورد پیش فرض یا خالی استفاده کنید
  • بهتر است پسورد مورد نظر شما از پیچیدگی ها و طول مناسبی برخوردار باشد.
  • این امکان فراهم است تا از پالیسی یا حتی سیاست lockout استفاده نمایید.
  • به هیچ عنوان نباید پسورد های مورد نظر خود را روی کاغذ بنویسید.
  • احراز هویت دو مرحله‌ای اهمیت فوق العاده بالایی به دنبال دارد.
  • برای آن دسته از نشست های غیر فعال موجود باید زمان تایم اوت مشخص شود.
  • پیشنهاد میدهیم که از استفاده برخی کاراکترهای تکراری خودداری کنید.
سیستم عامل‌ها و آن دسته از نرم‌افزارهایی که به روز نشده‌اند

یکی از اصلی ترین کارهایی که هکرها در هر شرایطی به انجام آن می‌پردازند، شناسایی نقاط ضعف نرم افزار و سیستم عامل ها و سوء استفاده از آن می باشد. پس به همین دلیل پیشنهاد می دهیم که حتما نسخه های قدیمی نرم افزار ها را کنار گذاشته و با توجه به موارد موجود حتماً نسخه‌های جدیدتر را در اولویت قرار دهید. به طور مثال در کشور ایران اکثر شرکت‌ها سعی می‌کنند از سیستم عامل های ویندوز سرور ۲۰۱۲ یا ۲۰۱۶ استفاده کنند و این در حالی است که ویندوز سرور ۲۰۱۹ علاوه بر در اختیار داشتن قابلیت های کاربردی بسیار زیاد، می تواند در برابر بسیاری از حمله های سایبری نیز مقاومت فوق العاده مناسبی از خود ارائه دهد.

لازم به ذکر است این نکته را بیان کنیم که آپدیت خودکار می تواند به عنوان یکی از راه‌های مهم و تضمینی در نظر گرفته شود. البته این کار باید درست و کاملاً تخصصی صورت بگیرد و در صورت بی توجهی به این مورد امکان به وجود آمدن آسیب های خطرناک نیز افزایش پیدا میکند. این مورد توسط شرکت نت پرداز به بهترین نحو ممکن انجام خواهد شد و می‌تواند به طور مرتب و دقیق روی کنترل پنل سرور سیستم‌های مدیریت محتوا و پلاگین‌های آن تسلط کامل داشته و آپدیت‌های لازم را انجام دهند.

مدیریت کامل وصله

بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شناخته شده در سراسر دنیا مانند مایکروسافت، سیسکو و… در بازه های زمانی کوتاه و تعیین شده سعی می کنند وصله های مختلفی را جهت شناسایی آسیب پذیری های موجود در سطح سیستم عامل ارائه کنند. در بسیاری از مواقع نیز پیش آمده که نوعی وصله ارائه شود و شما به هیچ وجه از وجود آن اطلاع نداشته باشید، پس استفاده از سامانه‌های مدیریت وصل اهمیت فوق العاده بالایی به دنبال دارد. نرم افزارهایی که توسط سازمانها به کار گرفته می‌شود به دلیل برخی مشکلات همچون به روز نبودن آسیب پذیری های مختلفی را نیز دارند، اما در این میان کاری که یک سامانه مدیریت وصله می تواند انجام دهد، دریافت نصب و مدیریت وصله های موجود و ساده کردن آن برای کاربر است. از دیگر مزایای فوق العاده مهم این سامانه ها می توان به امکان نصب نرم افزارها آن هم از راه دور به وسیله مدیر سامانه، ارائه دادن برخی گزارش ها جهت به روز بودن سامانه ها و… می باشد.

مسدود سازی برخی از پورت های غیر قابل استفاده باز شبکه

یکی از نقاطی که هکرها استفاده زیادی از آن برای ورود به شبکه‌های سازمانی می کنند پورت‌های باز است. اگر شما نیز دارای یک پورت باز بدون استفاده یا پورت مرتبط با یک سرویس خاص دارید که در حال حاضر از آن استفاده نمی کنید بهتر است آن را ببندید.

حذف کردن تمام حساب کاربری قدیمی

چنانچه برخی کارمندان از شرکت جدا شده باشد  اما باز هم در پایگاه داده سازمان وجود دارند. این مورد به عنوان یکی از رخنه‌های امنیتی فوق العاده بزرگ به شمار می‌آید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید در رابطه با آن تصمیم گیری‌های لازم صورت بگیرد.

 

پیشنهاد میکنیم این مطالب را هم مطالعه نمائید ؛

 

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه کردید در رابطه با تامین امنیت سرور یک سری موارد لازم را در اختیار شما قرار دادیم و در پایان نیز باید به توضیح این موضوع بپردازیم که با توجه به موارد بیان شده راه های مختلف و ویژه ای برای جلوگیری از هک شدن و افزایش امنیت سرور وجود دارد، اما در هر شرایطی و برای به کارگیری هر یک از موارد گفته شده باید تخصص کافی در این زمینه را داشته باشید و در صورت بروز کوچکترین اشتباه امکان آسیب دیدن سرور و به اشتراک گذاشته شدن تمامی اطلاعات پنهان افزایش پیدا می‌کند. مجموعه نت پرداز با توجه به داشتن کارشناسان و افراد حرفه ای و ماهر در زمینه تامین امنیت سرور میتواند بهترین خدمات ممکن را بدون هرگونه اشتباهی به شما ارائه دهد.

5/5 - (2 امتیاز)

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید